Twinkle | Digital Commerce

Het effect van cross-selling en up-selling

2017-05-27
180101
  • 2:17

Hoe boost je als e-commerce organisatie je omzet uit marketingacties en hoe maak je de dialoog met de klant optimaal? In de serie ‘Webwinkelier in beeld’ delen e-commerce organisaties hun aanpak. Deze aflevering: Kleertjes.com.

Tekst: Copernica bv

Sinds de oprichting in 2003 kent Kleertjes.com een constante groei en bestaat het assortiment inmiddels uit ruim honderd merken. Het toepassen van cross- en up-selling draagt dan ook bij aan het succes van Kleertjes.com. ‘Door cross- en up-selling in te bouwen, ben je in staat veel meer van je assortiment aan je klanten te tonen. Het gaat hierbij vooral om inspiratie en niet zozeer om botte verkoop’, vertelt Peter Reddering, e-commerce manager bij Kleertjes.com.

Verbanden leggen

Cross- en
up-selling komt, kort omschreven, neer op het verkopen van respectievelijk gerelateerde producten of duurdere producten. Hierbij is het vooral belangrijk de juiste producten met elkaar in verband te brengen. ‘Dat doe je op basis van een collectie waarbij het merk zelf al heeft nagedacht over wat goed past. Maar naast deze rijke productcontent kijken wij ook verder naar het koop- en kijkgedrag van de klant. Op basis daarvan kun je allerlei verbanden leggen en gerelateerde producten tonen aan je klant’, legt Reddering uit. Anderzijds mag je hierin ook zelf de juiste richting kiezen. Stel dat bijvoorbeeld de zomer begint, dan ken je aan bepaalde productcategorieën een hogere waarde toe. Deze producten verschijnen dan vaker op je website.

Rol van klant(gegevens)
Voor een goede invulling van campagnes met cross- en up-selling heb je natuurlijk de juiste klantgegevens nodig om je aanbod zo relevant mogelijk te maken. ‘Naast het koop- en kijkgedrag bieden we binnen Kleertjes.com ook de mogelijkheid een kindprofiel op te stellen. Zo maak je het aanbod steeds persoonlijker en passender voor je klant’, zegt Reddering. Klanten waarderen dit enorm en dit valt ook op te maken uit de reacties naar aanleiding van de cross- en up-sell campagnes. ‘Wat klanten juist zo prettig vinden is dat ze voor hun gevoel een advies op maat krijgen op basis van kleding die ze eerder hebben bekeken of geselecteerd en de profielgegevens. Los van wat je meet en ziet in je analyses, hecht ik juist aan die reacties de meeste waarde.’

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Advies van Peter Reddering, e-commerce manager bij Kleertjes.com
‘Hou cross- en up-sell uit de commerciële sfeer en ga op zoek naar waar het ook toegevoegde waarde heeft voor de klant. Ik geloof dat wanneer je dit heel goed doet en met het streven er ook iets leuks van te maken, het op lange termijn zal bijdragen aan je winst en aan je omzet.’
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------
Over Kleertjes.com:
- opgericht in 2003
- ruim 90.000 terugkerende klanten
- online aanbod van ruim 100 merken
- meer dan 15.000 actuele artikelen
- rond de 125 medewerkers
- bijna 15 miljoen omzet in 2010

------------------------------------------------------------------