Wehkamp.nl heeft een interactieve toolbar ontwikkeld, die bezoekers onder meer in staat stelt om op afstand samen te shoppen. De social commerce toepassing werd gebouwd met hulp van Livecom, waar Wehkamp.nl eerder nog werkte met Chatventure's Shopwithyourfriends.
De button 'Samen shoppen' staat op de toolbar die voortaan overal op Wehkamp.nl zichtbaar is. Op de toolbar prijken onder meer de opties 'Verras me!', 'Wat vind jij?', 'Spot de shopper' en andere mogelijkheden om content te delen.
Hyves, Facebook, Twitter of e-mail
Klanten met een Wehkamp.nl-account kunnen samen shoppen door andere klanten toe te voegen aan een persoonlijke vriendenlijst. Ook kunnen vrienden via Hyves, Facebook, Twitter of e-mail worden uitgenodigd.
Besloten shopsessie
Op het moment dat de shopvriend of vriendin de uitnodiging accepteert, wordt een besloten shopsessie gestart, waarbij de schermen worden gesynchroniseerd. Hierdoor kunnen de initiatiefnemer en de shopvriend Wehkamp.nl samen bekijken. Via een chatvenster kunnen ze praten over het productaanbod.
Launching partner
Wehkamp.nl is launching partner van Livecom 6G Social Shopping, zoals de tool heet. Pas nu het online-warenhuis de toepassing heeft geïmplementeerd, kunnen andere webwinkels haar gaan aanbieden, laat CCO Erwin van Asselt van Livecom weten. Waar Wehkamp.nl op dit moment alleen co-browsen met twee personen mogelijk maakt, kan in potentie met veel meer mensen samen worden geshopt.
Shopwithyourfriends
Frappant genoeg was Wehkamp.nl dit voorjaar ook de eerste online-retailer die Shopwithyourfriends aanbood. Die toepassing, die ontwikkelaar Chatventure internationale lof en prospects opleverde, biedt ongeveer dezelfde functionaliteit als de tool van Livecom. Volgens Erwin van Asselt, COO van dat bedrijf, is het voor Wehkamp.nl belangrijk dat de sociale shoptoepassing past binnen de eigen toolbaar ‘die de weg opent naar heel andere integraties’. Daarover wil hij verder niet uiweiden. ‘Livecom 6G Social Shopping biedt maximale flexibiliteit en er ligt al een tweede en derde versie op de plank. Ik kan me voorstellen dat Wehkamp.nl liever niet werkt met stand alone oplossingen’, refereert hij aan Chatventure.
Binnenkort reageert Wehkamp.nl in een nieuw artikel op deze site op de sociale shopontwikkelingen.
Het ziet er erg mooi en vooral functioneel uit. Ben erg benieuwd wat het gaat doen, vooral ten aanzien van de conversie en roi.
Zal erg van de meetbaarheid van alle sociale activiteiten afhangen ook denk ik. Misschien moet ik Wehkamp onze tool daarvoor maar eens aanbieden ;-)
Gr. Hans
http://omalkmaar.blogspot.com
http:// twitter.com/OMAlkmaar
Eerst iets even corrigeren, wehkamp was niet de eerste met de msn co-browsing toepassing van Chatventure. Volgens mij was dat de kijkshop.
Dit is natuurlijk een vrij logische stap voor wehkamp. Deze nieuwe toepassing is niet afhankelijk van één social platform.
Ik hoop alleen dat ze snel met nieuwe functies komen, want alleen co-browsen en chatten is echt niet meer zo spannend. Het wordt leuker als je vrienden real-time bijpassende producten kunnen toevoegen aan je winkelmandje of dat je een 2-halen één betalen actie krijgt tijdens het social shoppen.
Kortom ik ben benieuwd naar versie 2.0.
@Auke: het klopt dat Kijkshop eerder was met de implementatie van de chat-toepassing van Chatventure, Joint Product eXperience ofwel JPX genaamd (zie hier). Wehkamp.nl was echter de eerste partij die Shopwithyourfriends aan ging bieden, dat veel meer sociale shopmogelijkheden biedt. Daarover kun je hier meer lezen.