Twinkle | Digital Commerce

Chatventure bouwt tool voor social shopping en co-browsing

2017-05-27
180101
  • 2:24

Chatventure heeft een applicatie ontwikkeld voor social shopping en co-browsing. Webwinkeliers die zich aansluiten kunnen de button ‘Shop with your friends’ op productpagina’s plaatsen. Zo kan de shopper live in contact komen met zijn sociale mediaconnecties en samen verder winkelen.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Kijkshop.nl was eind 2008 de eerste webshop die bezoekers via Windows Live Messenger liet chatten over producten. De toepassing Joint Product eXperience (kortweg JPX) werd geleverd door Chatventure, een jong bedrijf van Laurens Bushoff, Wouter Brackel en Jasper van Wanrooy.

Na Kijkshop.nl werd JPX onder meer geïmplementeerd door Wehkamp.nl, Directdesign.nl, Kleertjes.com, Jaap.nl en meest recent door Telfort.nl. Hoewel pas twee jaar oud, spreekt Bushoff inmiddels van ‘het oude JPX-product’ omdat Chatventure spoedig komt met een nieuwe versie. De ondernemer: ‘JPX draaide tot nu toe volledig binnen de interface van Windows Live Messenger. Met het nieuwe product wordt het ook mogelijk vrienden uit te nodigen via Hyves en Facebook. Hiervoor hebben we een eigen interface gebouwd met tal van interactieve mogelijkheden. De toegepaste co-browsing techniek zorgt voor een realtime shopbeleving met je vrienden. We hebben dit kunnen realiseren omdat we vorig jaar funding hebben gekregen, onder andere van het ministerie van Economische Zaken.’

Iframe
Het nieuwe product werkt ongeveer als volgt: wie op een productpagina klikt op de knop ‘Shop with your friends’, kan vervolgens in een iframe kiezen uit welk netwerk hij zijn shopmaatje(s) wil halen: Facebook, Hyves of Windows Live Messenger. Vervolgens kan de shopper mensen die op dat moment online zijn, uitnodigen om mee te winkelen. Na aanvaarding verschijnt een pagina met productinformatie en chatmogelijkheid. De applicatie draait op een server van Chatventure en is daarmee te implementeren zonder impact op de performance van bestaande systemen. Een deel van de interface kan desgewenst en tegen betaling worden aangepast aan de look en feel van de webwinkelier in kwestie, een onderdeel van het nieuwe verdienmodel van Chatventure.

Een belangrijk voordeel van de nieuwe applicatie, die nog voor de zomer wordt gelanceerd, is dat webwinkeliers direct online klant kunnen worden bij Chatventure. Bushoff: ‘Nu voeren we individuele gesprekken met klanten over de implementatie en dergelijke, maar straks is dat verleden tijd. Het is plug & play, tegen heldere voorwaarden. Voor grote, maar ook voor kleinere shops.’

Shopwithyourfriends.com
De inkomsten moeten komen van licentiegelden die Chatventure vraagt van webwinkeliers. Om daar niet helemaal van afhankelijk te zijn en om de applicatie onder een grote groep shoppers bekend te maken, lanceert Chatventure binnenkort een eigen shopping portal met de naam Shopwithyourfriends.com. Die site wordt via XML-feeds gevuld met webwinkelaanbod. Chatventure maakt het vernieuwde JPX op deze manier inzetbaar voor duizenden producten van verschillende shops. Bij verkoop via Shopwithyourfriends.com, in de toekomst zelf wellicht ook een profielensite, houdt het bedrijf een affiliatevergoeding over aan zijn diensten.

Na de lancering van dit alles wil Chatventure extra sociale netwerken beschikbaar maken voor JPX. Vervolgens moet de slag naar mobiel samen shoppen worden gemaakt.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4 2010.