V&D werkt voor het assortiment op zijn website niet langer samen met Impact Retail, eigenaar van elektronicaketens als It’s, Modern en Prijstopper. Dat zei V&D’s brand director Roland Tabor gister bij een perspresentatie van de verkochte warenhuisketen tegen Twinkle.
V&D ging anderhalf jaar geleden in zee met Impact Retail (interview hier) om snel een groot elektronica-assortiment te kunnen aanbieden op zijn website. Tabor: ‘Met Impact Retail konden we snel schakelen en bovendien body geven aan het toen nog vrij lege online-warenhuis. Maar de verkoop van wit- en bruingoed groeide, zeker na enige tijd, niet boven het dak uit. Daarnaast hadden we natuurlijk ook de relatie met Impact Retail te managen, wat bij crosschanneling niet altijd meevalt.’
Twee baskets, twee gezichten
Een groter nadeel was volgens Tabor dat V&D tot eind augustus moest werken met ‘twee baskets’, terwijl de klant ‘twee gezichten’ voorgeschoteld kreeg bij de bezorging en de aftersales: ‘Als een klant een trui en een televisie bestelde op onze website, dan werd de trui beleverd vanuit Docdata en de televisie door Impact Retail. Bij het Prijzencircus werkten we voor de grotere volumes weer samen met Dixons, onze elektronicapartner in de winkels. Die spullen stonden dan weer wel bij Docdata.’
Producten van Apple
V&D’s voormalige Maxeda-zusje - Dixons werd in 2006 verkocht aan Dexcom Retail - is sinds twee weken ook online de partner van de warenhuisketen. Het elektronica-assortiment op Vd.nl is nu nog erg klein en ‘een beetje houtje touwtje’ volgens Tabor, maar dat zal de komende tijd veranderen. ‘Voordeel is dat we door deze deal ook producten van Apple online kunnen gaan verkopen, want Dixons is daar een verkooppartner van.’
Webwerk
Volgens Tabor heeft V&D de afgelopen periode veel webwerk gehad aan de integratie van Fredhopper (zie Twinkle 5 van dit jaar) en de enorme uitbreiding van het boekenassortiment in samenwerking met het Centraal Boekhuis. De focus voor het online-warenhuis ligt de komende periode op de verdere uitbreiding van het assortiment en het verbeteren van productinformatie en landingspagina’s. ‘Vervolgens komen kortingen op in combinatie gekochte artikelen in beeld, en daarna willen we werken aan een meer persoonlijke klantbenadering. Een mobiele applicatie? Die zal er over een jaar wel zijn, maar dat is dan vooral vanwege branding. Prioriteit heeft dat niet.’
A-merken en private labels online
Mark McKeon, CEO van V&D, zei gister dat het warenhuis wekelijks tussen de 250.000 en 400.000 duizend unieke bezoekers naar zijn site trekt: ‘Dat is twee keer zoveel als ons drukst bezochte filiaal.’ De topman voegde toe dat V&D meer A-merken en private labels wil toevoegen aan het online-portfolio. Hij wees verder op V&D’s vierde plek in de lijst met de tien grootste Nederlandse merken op Twitter en blikte vooruit op het Prijzencircus, dat volgende week ook in de webwinkel begint. Er is al het nodige aan online ‘stress testing’ gedaan, aldus de CEO.
Grootste warenhuis
McKeon houdt vast aan de ambitie van 100 miljoen online-omzet in 2014, maar zei niet op hoeveel de teller dit jaar uitkomt. Vorig riep de topman dat het mogelijk moest zijn in 2010 een webomzet te genereren ongeveer zo groot als die van het grootste V&D-warenhuis. Tabor gister: ‘Dat zou wat veel zijn, want dan moet je denken aan bedragen van rond de 50 miljoen euro. Ik hoop dat we in 2012 op zo’n webomzet uitkomen, op weg naar de 100 miljoen in 2014.’
Sun Capital
V&D wordt door Maxeda verkocht aan de Europese tak van Sun Capital, zo werd gister bekend gemaakt. Volgens zowel McKeon als Tabor beïnvloedt dat de (online-)startegie niet. Saillant is dat Sun Capital ook eigenaar is van Neckermann.com. ’We kunnen allicht van elkaar leren’, aldus Tabor.
V&D heeft een deal gesloten met M4N. Uit het zojuist verspreidde persbericht:
V&D is deze week een exclusieve samenwerking met affiliate marketing netwerk M4N gestart. Het bedrijf beoogt hiermee de in 2008 gelanceerde webwinkel een boost te geven.