Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Philippe Smit van Impact Retail

2017-05-27
170130
  • 2:02

Deze week werd bekend dat V&D bruin- en witgoed gaat verkopen uit de schappen van Impact Retail, het bedrijf achter de retailmerken It's, Prijstopper, Modern.nl en Bestfive.nl. Twinkle stelde vijf vragen over de samenwerking aan CEO Philippe Smit.

Is dit de eerste keer dat jullie je assortiment onder de vlag van een ander verkopen?
'Eind vorig jaar heb ik in Twinkle gezegd dat we klaar waren om zo'n stap te zetten. V&D is de eerste retailer met naam, faam en vermelding die met ons in zee gaat. Zie het als het eerste wapenfeit. We zijn ook met andere partijen in onderhandeling. Whitelabels zijn onderdeel van onze strategie, die is gebaseerd op multichannel en multibrand.'

Kan V&D putten uit het hele assortiment van Impact Retail?
'We kunnen alles leveren, ook de speciale apparaten die we zelf niet direct op voorraad hebben. Dat zijn hele grote, of hele kleine producten, die weinig over de toonbank gaan. In de praktijk zal V&D waarschijnlijk kiezen voor een 80/20, of een 90/10-verhouding.

Wie bepaalt de prijzen van jullie producten op Vd.nl? Bij wie ligt de bal?
'In beginsel bij ons allebei. Onze samenwerking gaat verder dan "Stuur maar een fax waar het allemaal op staat". Pricing is onderdeel van het advies over het assortimentsmanagement dat wij V&D zullen geven. Tuurlijk zal V&D ook zijn eigen speciale aanbiedingen hebben, bij het Prijzencircus bijvoorbeeld. Door de bank genomen zullen de prijzen echter nauwelijks verschillen van die van It's en Modern.nl, maar ook niet van die van bijvoorbeeld of van BCC of Media Markt. In onze branche is pricing altijd een heel wild onderwerp, waarbij de excessen het beeld bepalen. Maar dat zijn meestal one-offs. Ik keer me tegen dat monomane prijsgeschreeuw, want gemiddeld zijn de verschillen minimaal.'

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
'Da's niet zo ingewikkeld. Na aftrek van de gemaakte kosten verdeel je de marge die je overhoudt. Door tweeën? Dat heb je mij niet horen zeggen.'

Niet zonder trots sprak u in Twinkle over de unieke logistiek die de organisatie heeft opgebouwd. Hoe komt dat zo?
'We hebben met de formules It's en Prijstopper 141 eigen fysieke winkels op landelijk schaal. De bezorgers van Impact Logistiek, die tegenwoordig ook de online-bestellingen afleveren, rijden toch al door het land. Let wel: het bezorgen van flatscreens en Amerikaanse koelkasten is een speciaal kunstje, dat we helemaal in de vingers hebben. Onze chauffeurs rapporteren de reacties van mensen aan huis en dat spelen we weer door naar V&D. Ondertussen kunnen wij onze processen optimaliseren.'