Twinkle | Digital Commerce

Banken, Currence en webshops in gesprek over mobiel iDeal

2017-10-05
180101
  • 1:46

Afgevaardigden van de drie grootste banken, van iDeal-beheerder Currence, webwinkels en Thuiswinkel.org kwamen onlangs bijeen om te praten over een mobiele vorm van iDeal. ‘Het was nuttig’, aldus Jaap Schokkenkamp, relatiemanager bij de branchevereniging.

Begin juni zei Currence bij monde van woordvoerder Bob Goulooze dat mobiel iDeal in een verkenningsfase zit, maar dat er nog geen concrete plannen liggen. Eerder dit jaar had Thuiswinkel.org de wenselijkheid van een 'bankonafhankelijke betaalstandaarrd' voor smartphones al benoemd in zijn position paper over online-betalen. Op initiatief van de branchevereniging kwamen verschillende stakeholders recentelijk bij elkaar om te praten over mobiel iDeal.

Belangrijk genoeg
Schokkenkamp, die zelf aanschoof, blikt terug: ‘Er waren drie mensen van Currence aanwezig, er waren afgevaardigden van Conrad, Bol.com en Herensokken.nl, AcceptEmail was erbij en product- en channelmanagers van ABN Amro, ING en de Rabobank. Het is goed dat al deze partijen het belangrijk genoeg hebben gevonden om te komen.'

Over wat er is besproken zegt Schokkenkamp: 'Eerst is er gekeken naar diensten en producten die geschikt zijn om met je mobiel aan te schaffen. Daarna zijn de functionaliteiten besproken, waarbij gebruiksgemak en veiligheid tegenover elkaar afgewogen werden. Banken durven er nog niet aan een token (eenmalige code, red.) uit te geven via de telefoon. De meeste smartphones kunnen ook niet multitasken, zoals computers dat wel kunnen Dan is er nog de vraag of een mobiel iDeal applicatie- of webgebaseerd zou moeten zijn.’

Business case
Afgesproken is dat developers aan de slag gaan om verschillende mogelijkheden te inventariseren. Schokkenkamp: ‘Het gaat nu nog een beetje op gevoel, maar we willen een business case maken waarin we rekening houden met  verschillende branches en segmenten. Bij het volgende overleg, wanneer dat is kan ik niet precies zeggen, zullen er meer technische mensen achter de tafel plaatsnemen. Misschien dat ook afgevaardigden van providers en fabrikanten dan aanschuiven. Who owns the customer? blijft toch een belangrijke vraag bij mobiele initiatieven.’

Mobiele kopers
Thuiswinkel.org maakte afgelopen vrijdag bekend dat 1 op de 20 online-kopers in het afgelopen halfjaar iets kocht via mobiel. Bij 7,6 miljoen webshoppende Nederlanders zou dat neerkomen op bijna vierhonderduizend mobiele kopers.