Twinkle | Digital Commerce

Zoekmachinemarkt in Nederland geschat op 480 miljoen euro

2017-05-27
180101
  • 1:16

Net als vorig jaar openbaarde Eduard Blacquière tijdens SES Amsterdam de resultaten van een eigen onderzoek naar zoekmachinemarketing in Nederland. Hij stak zijn licht op bij verschillende marktpartijen, die verwachtten dat de branche in 2010 goed is voor een omzet van 480 miljoen euro.

Dat is 20 procent meer dan de omzet van 400 miljoen die de respondenten voor 2009 voorspelden. Of dat bedrag vorig jaar uiteindelijk ook werd besteed is onduidelijk, omdat Google geen cijfers pleegt vrij te geven en er weinig onderzoek naar de zoekmachinebestedingen wordt verricht. Onderzoeksbureau Nielsen begrootte de zoekmachinebestedingen op 410 miljoen euro over 2009, de aanwezigen van SES Amsterdam gaan uit van een groter bedrag.

Half zo groot als tv-reclame
Het belang van search is niet onaanzienlijk: met de 480 miljoen euro die de respondenten (zie pag. 25) van Blacquière voor dit jaar voorspellen, wordt zoekmachinemarketing bijna half zo groot als tv-reclame; De meest budgetslurpende van alle mediumtypen is dit jaar goed voor een klein miljard euro aan advertentie-inkomsten, refereerde Blacquière aan voorspellingen van SPOT.

Belangrijke search-ontwikkelingen
In zijn presentatie ging Blacquière, die sinds enkele maanden werkzaam is bij OrangeValley, in op belangrijke search-ontwikkelingen bij zoekmachines, adverteerders en aanbieders. U vindt zijn presentatie hieronder. Vanaf de 26e van in toaal 100 slides wordt ingegaan op de resultaten uit de enquête.