Coolblue, Thuisbezorgd.nl, Ticken.nl en Kiala zijn door de jury van de Nationale Thuiswinkel Awards onderscheiden met een vakprijs. Ze wonnen respectievelijk de Webwinkel Award, de Innovatie Award, de Starter Award en de Supplier Innovatie Award. Uit de rapporten van de jury.
Coolblue, Webwinkel Award
Wordt uitgereikt aan een webwinkel waar iedereen in de branche iets van kan leren en die de branche als geheel beter maakt.
Voorzitter Eduard de Wilde: 'De jury is onder de indruk van de klantgerichtheid van Coolblue. Het bedrijf heeft zich in de afgelopen jaren uitstekend ontwikkeld tot een specialistische webwinkelorganisatie waar de klant graag zijn online boodschappen doet. Met een centrale infrastructuur is Coolblue in staat om de klanten van al haar webwinkels goede service te bieden. De als webwinkel ingerichte fysieke shops dragen bij aan de Coolblue-beleving van de consument. Coolblue hanteert de slogan: "Je komt voor de specialist, je blijft voor Coolblue'. De jury acht die stelling volkomen terecht."
Thuisbezorgd.nl met de Foodtracker, Innovatie Award
Wordt uitgereikt aan die onderneming die in 2009 mooie, interessante, goede verbeterinitiatieven heeft ontplooid die het waard zijn om te belonen en te delen.
Voorzitter Durk Jan de Bruin: 'Sinds begin december 2009 is de Food Tracker bij 500 Nederlandse restaurants die zijn aangesloten bij Thuisbezorgd.nl in gebruik. Dankzij deze tracker kan de consument online live het bestel- en bezorgproces volgen. Het is een oplossing voor een reële wens van de klanten van Thuisbezorgd.nl: het neemt hun onzekerheid weg als ze weten wanneer het bestelde eten wordt bezorgd. De gps-functie van Food Tracker is bovendien een leuke gadget. Dankzij het technische karakter van deze innovatie zal het moeilijk zijn voor de concurrentie deze te kopiëren. Naast de meerwaarde voor de consument, ziet de jury ook de logistieke voordelen voor de bezorgrestaurants. Thuisbezorgd.nl ziet op deze manier kans zich belangrijk te onderscheiden van andere soortgelijke diensten'
Ticken Typecursus, Starter Award
Wordt uitgereikt aan het internetbedrijf dat zich in het afgelopen jaar op een onderscheidende, succesvolle, creatieve of innovatieve wijze op de kaart heeft weten te zetten.
Voorzitter Joost Steins Bisschop: 'De bedenker van Ticken.nl verbaasde zich erover dat de typecursus die hij voor 200 euro voor zijn dochter bestelde slechts bestond uit een ringband met saaie oefeningen. Hij dacht: dat kan beter, leuker en goedkoper, via internet. Hij zwaaide zijn hoge functie bij Shell vaarwel, verkocht zijn huis en ontwikkelde Ticken.nl, een interactieve typecursus voor kinderen én ouders. In dit concept zit álles. Een perfect gevoel voor timing, want inderdaad iedereen zit tegenwoordig achter een toetsenbord. Lef, omdat de oprichter zijn goedbetaalde baan voor dit idee heeft opgezegd. Originaliteit, want onderscheidend door de ontwikkeling van de eigen leermethode en de Skinny Typehelp. De look & feel van de site is dik in orde, er is enorm veel kennis en kunde en het bedrijfsplan oogt ronduit indrukwekkend. Ticken.nl gaat het waarschijnlijk niet alleen in ons eigen land maken, maar ook in het buitenland.'
Kiala Nederland, Supplier Innovatie Award
Wordt uitgereikt aan die onderneming die in 2009 een merkbare verbetering van de dienstverlening aan webwinkeliers heeft gerealiseerd.
Voorzitter Durk Jan de Bruin: 'De Kiala-toepassing is uniek. Het bedrijf creëert hiermee een duidelijk onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Voor (multichannel-) retailers kan deze toepassing een doorbraak betekenen. Zij zijn hierdoor in staat om op een eenvoudige wijze en tegen relatief lage kosten een dekkend netwerk voor het afhalen van hun producten te realiseren, en daarmee de concurrentie aan te gaan met e-tailers. De jury ziet dankzij deze toepassing voor vele - al dan niet multichannel - retailers enorme mogelijkheden ontstaan.'
En overzicht van alle publieksprijswinaars vindt u hier.
Toch raar dat een bedrijf een innovatieaward kan winnen met een product "De gps-functie van Food Tracker is bovendien een leuke gadget" dat door GEEN enkel restaurant in Nederland wordt gebruikt, dus bijna 4 maanden na introductie gebruikt geen enkel restaurant deze functie.
En dat 500 restaurants die gebruik maken van de Foodtracker is redelijk overdreven...het zijn er hooguit 150. En zoek op Twitter...dat loopt voor geen meter!
@coolblue...geweldige opsteker!
Ach ja....
"Raar" is zeker geen bekende in het elite clubje van webwinkeliers, of het nou kroegbazen zijn of autohandelaren, ze kunnen allemaal hun eigen clubje oprichten en prijsjes verdelen :)
Don heeft geen idee waar hij het over heeft. Webwinkeliers vormen geen eliteclubje, maar zijn hardwerkende ondernemers.
Hans, waar Don (denk ik) op doelt is het feit dat de Thuiswinkel Awards worden uitgereikt aan Thuiswinkel.org leden. Omdat niet iedere webwinkel lid is van Thuiswinkel.org kun je zo je vraagtekens zetten bij sommige winnaars, zoals "Raar" dus doet.
Michel en misschien Don,
je hoeft helemaal geen lid te zijn van Thuiswinkel.org om zo'n Award te winnen. Landal.nl heeft bijvoorbeeld al meerdere keren gewonnen zonder lid te zijn. Wel even je feiten checken voor je zoiets beweert....
Juist, elke webwinkel kan meedoen aan de awards. Het zijn algemene prijzen en dat vind ik juist goed.
Dat wist ik inderdaad niet, excuus. Had ik gisteren ergens (in een andere reactie) gelezen, maar dan hoeft dat uiteraard niet waar te zijn. Bedankt voor de opheldering Robert.
waarom kijken jullie niet wie de beste webwinkel heeft en kijkt wie het meest winst maakt en die geef je awards.
Uiteindelijk is de thuiswinkelaward ook geldklopperij. Lid worden kost een hoop geld en wat is precies het voordeel?
Het voordeel, dat mag men zoeken in een hogere conversie door betrouwbaarheid. Laten we er even vanuit gaan dat een webwinkel 100.000 bezoekers heeft met een conversie van 2% en gem. ord. waarde van 50. Omzet per jaar = 100.000,-
Stijging van 0,5 % conversie = gelijk aan een omzetstijging van 25.000.
Daarom dus. Thuiswinkelwaarborg is, mijn inziens, alleen waardevol voor grote spelers. Voor kleine, beginnende shops zijn de kosten veel te hoog. Maar dan is een goedkope alternatief een goede keuze.