Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Doe het met passie'

2017-05-27
36694
  • 3:52

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Zorgcomfortwinkel.nl biedt het gemak van online-winkelen aan hulpbehoevenden. Belmondo.nl stelt herinneringen veilig met eigengemaakte boekjes en via Dogzonly.nl kunnen baasjes een design mand voor hun hond bestellen.

Tekst: Janine Purola

Het aantal hulpbehoevenden (die langer zelfstandig kunnen wonen) groeit in de maatschappij. Dit komt onder andere door de bezuinigingen en veranderingen in de zorg, individualisering van de samenleving en de vergrijzing. Hierdoor zijn meer zorghulpmiddelen nodig en zijn mensen steeds vaker op zichzelf aangewezen om deze -producten aan te schaffen. Menasseh Rotteveel, oprichter van Zorgcomfortwinkel.nl, zag hier wel markt in en ging halverwege 2009 live met de webwinkel voor hulpbehoevenden. ‘Ouderen worden steeds meer gemotiveerd om langer zelfstandig te blijven wonen’, zegt Rotteveel. ‘Dat kan wel, maar niet zonder hulpmiddelen.’ Voor hulpbehoevenden, die nog zelfstandig wonen, is online-winkelen de oplossing om gemakkelijk aan de benodigde zorgproducten te komen zonder de deur uit te hoeven. Daarbij voelen mensen zich ook vaak gegeneerd om bijvoorbeeld incontinentie-luiers aan te schaffen bij de winkel op de hoek, waar de kans groot is om bekenden tegen het lijf te lopen. De insteek van de webshop voor Rotteveel is, naast de interessante en groeiende markt, dat hij ook graag mensen helpt. ‘Bovendien is het contrast met mijn core business stimulerend’, aldus de ondernemer die - naast de webwinkel - werkzaam is als ict projectmanager en als zelfstandige wordt ingehuurd door bedrijven.

Uitdaging in productkeuze
Het assortiment wordt continu aangevuld met de nieuwste artikelen. Bij het selecteren van de producten op praktische waarde ligt de uitdaging voor Rotteveel. ‘Ik wil nieuwe, innovatieve producten aanbieden die het leven zoveel mogelijk vergemakkelijken en, nog mooier, die het lichaam en geest sterker maken. Onlangs heb ik bijvoorbeeld een handtrainingsbal voorzien van NASA-technologie toegevoegd aan mijn assortiment.’ Daarnaast is het voor de ondernemer een uitdaging om gevonden te worden op internet. ‘Ik investeer daarvoor in Google AdWords, persberichten en advertenties. Ook benader ik stichtingen.’

Ontwikkelingshulp als perspectief
Rotteveel wil Zorgcomfortwinkel.nl verder uitbouwen. ‘Ik wil uitbreiden als totaal-leverancier van zorghulpmiddelen voor de b2b- en de b2c-markt. Daarbij wil ik -humanitaire projecten opzetten met de Cheruto Foundation. Bijvoorbeeld, met behulp van vrijwilligers, hulpgoederen ¬leveren aan zieken¬huizen in derdewereldlanden.’ Een ge-passioneerd toekomstplan. En dat is ook wat Rotteveel mee wil geven aan (startende) webwinkeliers: ‘Doe het met passie, of doe het niet.’
____________________

Belmondo.nl
Thomas Beekman is de oprichter en eigenaar van de uitgeverij Belmondo Books waarmee hij in november 2009 de website Belmondo.nl heeft gelanceerd. In deze webshop kunnen klanten persoonlijke verhalen op een eenvoudige en creatieve manier publiceren in een boekje dat zij vervolgens ingebonden krijgen opgestuurd. ‘Het concept heb ik bedacht omdat ik enkele familievragen had die nooit zijn beantwoord. Via deze website kan iedereen zijn herinneringen veilig stellen’, licht Beekman toe.
Uit onderzoek van Beekman en zijn collega’s blijkt dat veel mensen bang zijn om herinneringen te vergeten. Ook kwam naar voren dat mensen weinig tijd hebben om hun verhaal zelf op te schrijven en dat ze het schrijven ook als drempel ervaren. Dat is het gat waar Belmondo.nl is ingesprongen. Beekman vertelt: ‘Met behulp van onze voorge¬drukte vragen kunnen mensen heel makkelijk via een printing on demand-oplossing hun eigen boekjes maken waarin herinneringen en verhalen met tekst en beeld worden vast-¬gelegd door deze simpel te uploaden. Voor vrienden, een kind of kleinkind of gewoon voor zichzelf.’ Vanaf 2010 zet Belmondo.nl vol in op online-marketing waarbij de nadruk ligt op affiliatemarketing en AdWords. ‘Daarnaast staat een uitrol naar het buitenland op de planning.
Dit willen we voor 2011 goed op poten ¬hebben staan. We hebben ¬hiervoor al partners gevonden, het moet alleen nog praktisch goed op de rit worden gezet.’
____________________

Dogzonly.nl
De welbekende plastic, rieten en pluchen hondenmanden waren voor Esther Giessenburg de reden om in november 2009 met Dogzonly.nl live te gaan. ‘Ik verbaasde mij als “baasje” erover dat je in de dierenwinkel nog steeds overal dezelfde lelijke hondenmanden ziet in de kleuren die in de jaren zeventig ¬modieus waren, maar inmiddels in geen interieur meer passen’, licht ze toe. ‘Mensen geven tegenwoordig steeds meer geld uit aan een mooi en strak interieur. Wat past er beter bij zo’n interieur dan een mooie, moderne ¬hondenmand?’ Naast de exclusieve, design hondenmanden verkoopt Dogzonly.nl ook kussens, halsbanden en lijnen, speelgoed, denkspelletjes en voer- en drinkbakken. ‘Daarbij is de webshop voor mij een leuke afwisseling en biedt het zelfs ontspanning naast mijn werk in de financiële dienst- en hulpverlening’, aldus Giessenburg. Aangezien de webshop nog niet zo lang online is, richt Giessenburg zich momenteel vooral op de uitbreiding van het ¬assortiment. ‘Op dit moment is de grootste uitdaging om het juiste publiek naar de website te krijgen en steeds nieuwe exclusieve producten te vinden voor de webwinkel. Voor de nabije toekomst heb ik plannen om naast de ¬webwinkel ook als groothandel te gaan fungeren voor een aantal exclusieve designartikelen die nu nog niet leverbaar zijn in Europa.’
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2010.