Twinkle | Digital Commerce

'Waarschuwing: Webwinkel leidt tot omzetderving!'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:08

'Overdreven en eenzijdig', reageert de Raad Nederlandse Detailhandel naar aanleiding van het gisteren gepresenteerde onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau. Voorzitter Herman van der Geest van het Platform Detailhandel gaat nog een stapje verder: 'Ik wil ondernemers die op het web een graantje mee willen pikken waarschuwen. Dat leidt tot omzetderving.'

Open vooral geen webwinkel

Van der Geest zegt tegenover BNR Nieuwsradio (luister, tussen 12:10 en 12:15 uur) dat retailers vooral geen webwinkel naast hun fysieke winkel moeten openen. 'Dan loop je omzet mis uit impulsaankopen. Winkelen blijft fun. Iets dat je met je hele gezin doet. Je wilt iets in handen hebben, aanraken, beluisteren', aldus de voorzitter. Volgens het Ruimtelijk Planbureau zullen reisbureaus, bruingoed- en witgoedzaken, cd-winkels en boekhandels uit de binnenstad verdwijnen als gevolg van de concurrentie van internet. 'Wij zien dat absoluut niet in grote mate gebeuren. We staan nog in de kinderschoenen wat internetverkoop betreft.'

Internet is hulpmiddel

Ook de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is het niet eens met de conclusie van het RPB. De Raad noemt het onderzoek 'overdreven en eenzijdig'. De effecten van koopzondagen en de slechte bereikbaarheid van binnensteden worden volgens de Raad over het hoofd gezien. Volgens de RND is internet juist een belangrijk hulpmiddel voor de detailhandel en consument geworden. Dat is echter ook wat het Ruimtelijk Planbureau in het rapport constateert:  'Steeds meer mensen zoeken productinformatie op het internet, worden door het gebruik van prijsvergelijkingssites prijsbewuster en doen ook aankopen via internet.' Juist dat laatste zorgt ervoor dat sommige branches marktaandeel verliezen aan internet. 'In 2006 zou 42 procent van alle aankopen die via internet zijn aangeschaft, zonder de mogelijkheid tot e-shoppen in de binnenstad zijn gedaan', aldus het Ruimtelijk Planbureau.

Internet biedt kansen

Het RPB en RND zijn het dus eens dat internet een belangrijk hulpmiddel is. Het Ruimtelijk Planbureau stelt echter dat traditionele winkeliers de kansen die internet biedt moeten aangrijpen.  Want naast verloren inkomsten zorgt het web ook voor meer fysieke aankopen. 'Voor 14 procent van alle internetaankopen geldt dat die zonder de mogelijkheid tot internetwinkelen waarschijnlijk niet zouden zijn aangeschaft. Winkeliers moeten dan wel investeren in een geavanceerde internetstrategie, zoals online verkoop.' Voorzitter Herman van der Geest ziet dat dus anders: 'De klant koopt op basis van impulsen.'

Funshoppen 

Tot slot stelt de Raad Nederlandse Detailhandel dat de populariteit van koopzondagen toeneemt. 'Er is daar helemaal geen sprake van de door het Ruimtelijk Planbureau veronderstelde verschraling! Bovendien blijkt dat funshoppen steeds vaker op de koopzondag plaatsvindt, als de consument in alle rust zijn aankopen doet', aldus het RND. Maar was dat nu niet juist ook de conclusie van het Ruimtelijk Planbureau? Dat binnensteden zich moeten richten op funshoppen?