Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van Sanitairwinkel

2017-11-09
180101

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: Sanitairwinkel.

Tekst: Mark Verduijn / Beeld: Twinkle/BBP Media

Wie is Sanitairwinkel?
Sanitairwinkel is zo'n e-commerce successtory waar menig ondernemer van droomt. Gestart in 2007 door de broers Erik en Rob van Laarhoven vanaf een zolderkamer. En nu, acht jaar later, is het online marktleider in Nederland, met 45 medewerkers goed voor zo'n tweehonderd orders per dag, heeft het showrooms in Amsterdam, 's Hertogenbosch en in het Belgische Kalmthout. Sanitairwinkel heeft een breed assortiment van meer dan honderdduizend artikelen in het midden- tot hoge prijssegment.

Waarom een nieuwe website?
Volgens Rob van Laarhoven was er maar één reden voor een nieuw site-ontwerp: de opkomst van mobiel. ‘We zagen het aandeel tablet- en smartphonegebruikers in de webwinkel de afgelopen jaren gestaag groeien. Google maakte bovendien bekend dat een mobielvriendelijke website positief zou bijdragen aan de ranking.’ Het was niet zozeer de vraag of Sanitairwinkel moest inspringen op deze ontwikkeling, maar hoe. Uiteindelijk is de keuze gemaakt voor een full responsive websitedesign, in plaats van een aparte mobiele website.

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er ook functionaliteiten aan toegevoegd?
Sanitairwinkel heeft zelf een aantal developers in dienst. ‘De ontwikkeling van de backend is een continu proces en staat los van design. Er zijn dus geen functionaliteiten aan de site toegevoegd tijdens het redesign’, zegt Van Laarhoven. De responsiveness van de site betekent dat het design zich aanpast aan de schermresoluties van het apparaat van de gebruiker. Het ontwerp van Sanitairwinkel heeft vier zogeheten breaks: resoluties voor smartphones, tablets, notebooks en high quality voor de heel grote beeldschermen. Daarnaast krijgen Retina-beeldschermen (Apple-schermen met een grotere pixeldichtheid) een hogere kwaliteit afbeeldingen gepresenteerd.

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
Met het redesign zou het conversiepercentage voor mobiele apparaten moeten stijgen, zo was de verwachting van Van Laarhoven. ‘Als ik de periode vanaf live gang, eind mei - eind augustus vergelijk met de periode daarvoor, is het conversiepercentage op mobiel gestegen met 17 procent en op tablet met 6 procent. Of dit aan het responsive design toe te wijzen valt, is lastig te zeggen. Statistieken met betrekking tot gebruikersgedrag zijn vrijwel onveranderd. Het aandeel gebruikers met een tablet of smartphone is ondertussen opgelopen tot 45 procent van het totale verkeer.’

Door een meer prominente presentatie van de showrooms is het offline bezoek volgens Van Laarhoven dankzij het nieuwe design toegenomen. Een andere Key Performance Indicator (KPI), de gemiddelde orderwaarde, presteert wel duidelijk beter dan vóór het redesign. Dit komt omdat er in het nieuwe design meer mogelijkheden zijn voor de weergave van cross- en upsell-artikelen.

Is de website extern of intern ontwikkeld?
Het redesign van Sanitairwinkel is gedeeltelijk extern ontwikkeld. Online designbureau Pprep.co was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de design-visuals en frontend-implementatie. Sanitairwinkel zorgde zelf voor de koppeling met de backend. Pprep.co werd gekozen na een pitch met drie bureaus. Voor Sanitairwinkel gaf het portfolio, de ervaring met responsive design, de kijk op designverbeteringen en de klik met de mensen de doorslag.

Is het geplande budget overschreden?
Het besluit voor een nieuw design en de eerste gesprekken met designbureaus dateren van eind vorig jaar. Op 27 mei 2015 ging de de nieuwe site live. Van Laarhoven had vooraf gedacht aan een doorlooptijd van drie maanden. Door een interne personeelswisseling heeft het project enige vertraging opgelopen. Een gepland budget was er volgens Van Laarhoven niet. ‘We waren overtuigd van de noodzaak van een nieuw design. Daarnaast gaan we voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Achteraf gezien is de investering mij meegevallen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
Van Laarhoven: ‘Dat een project vertraging oploopt door een interne personeelswisseling is niet te voorzien. Je zou kunnen beslissen om meerdere mensen projecteigenaar te maken. Daar staat tegenover dat er dan ook meer personen zijn om knopen door te hakken, wat zorgt voor vertraging. Ik heb zelf de ervaring dat je als professionals wel allerlei dingen kunt vinden, maar dat de klant bepaalt wat hem wel of niet bevalt.’

‘Verder is het ons prima bevallen om samen te werken met een klein, gespecialiseerd designbureau. Gevoelsmatig past dat het beste bij ons.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘Na het responsive maken van het design, zijn we nu volop aan het testen met het responsive maken van de content. Een vervolgstap is meer beleving toe te voegen aan de webwinkel. Ik ben jaloers op de inspiratie die de Ikea-catalogus biedt. Dat willen we in de nabije toekomst doorvertalen naar Sanitairwinkel.’

Oude homepage van Sanitairwinkel

Nieuwe homepage van Sanitairwinkel

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2015.