Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe initiatieven en diensten door coronavirus

2020-03-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:51

De uitbraak van het coronavirus en de daarbij horende maatregelen zorgden de afgelopen weken voor een onwerkelijke en onwerkbare situatie voor veel retailers. Steeds meer online initiatieven duiken inmiddels op om te zorgen dat handel mogelijk blijft.

Zo kwamen er deze week meerdere initiatieven waarbij consumenten vouchers kunnen kopen voor restaurants, die nu noodgedwongen dicht moeten blijven maar op deze wijze toch nog wat omzet kunnen genereren. En vandaag werd bekend dat platform Boodschapjes.com zijn platform tijdelijk gratis openstelt voor lokale winkeliers, die op het platform boodschappen kunnen aanbieden. Bezorgen doen de ondernemers zelf.

Online Personal Shopping Service

Maar ook webwinkels zelf worden nu gedwongen om creatief te zijn, zeker webwinkels die daarnaast ook nog fysieke winkels of showrooms hebben: de ‘omnichannelers’. Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat Omoda werkt aan een digitale personal shopper, die deze week nog wordt gelanceerd. In Nederland houdt Omoda zijn winkels (voorlopig) nog open. Maar omdat het bedrijf wel de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, zoals een maximaal aantal klanten in de winkel en het houden van anderhalve meter afstand, kan het klanten naar eigen zeggen niet op de normale manier van adviezen voorzien. En dus werkt Omoda aan een online personal shopping service. Waarmee klanten via bijvoorbeeld Google Hangouts, WhatsApp of Facetime in contact kunnen komen met winkelmedewerkers. ‘Op deze manier kun jij vanuit huis heel veilig, gemakkelijk én voorzien van een berg advies jouw favoriete schoen, tas of accessoire bemachtigen.’

Sanitairwinkel

En niet alleen Omoda komt met een dergelijk idee. Ook Sanitairwinkel, dat over zes showrooms in Nederland beschikt, komt met digitale adviesgesprekken. De showrooms zijn in Nederland nog geopend ‘maar een face-to-face adviesgesprek kan natuurlijk beter vermeden worden.’ In België zijn de showrooms van Sanitairwinkel inmiddels dicht. Om klanten toch nog te woord te kunnen staan is daarom besloten om een adviesgesprek op afstand te introduceren. Klanten kunnen daarmee middels een videocall, of gewoon telefoongesprek, alsnog met een medewerkers in gesprek over bijvoorbeeld advies voor een nieuwe badkamer. ‘Bovendien kunnen de klant en adviseur hun schermen met elkaar delen, waardoor de klant bijvoorbeeld een tekening kan laten zien.’

Het valt te verwachten dat er de komende tijd meer van dit soort initiatieven komen, zolang de maatregelen wat betreft het coronavirus voortduren of worden uitgebreid.