Twinkle | Digital Commerce

Mister Spex: 'Hard groeien is het doel'

2017-11-11
180101

Terwijl de fysieke brillenwinkels een prijzenoorlog uitvechten, worden ze links en rechts ingehaald door online spelers. Waar hebben we dat eerder gezien? Het van oorsprong Duitse Mister Spex verkoopt alleen online en is bezig met Europese expansie.

De Nederlandse site wordt met een flink budget in de markt gezet. ‘We testen alle mogelijke marketingkanalen om te kijken wat werkt’, vertelt countrymanager Andrea Bergshoef.
 
Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Mister Spex
 
Nederland is een rijk land en Nederlanders zijn bereid te investeren in een goede bril. ‘Een Nederlander koopt geen bril van 50 euro, maar geeft daar zo 300 euro aan uit’, weet Andrea Bergshoef, countrymanager Benelux & Groot-Brittannië bij Mister Spex. De van oorsprong Duitse online brillenverkoper heeft afgelopen mei zijn Nederlandse webshop geopend. Daar ging flink wat marktonderzoek aan vooraf, maar uiteindelijk kostte het slechts drie maanden om de site live te zetten. ‘Het is bijna een kopie van de Duitse site. Het was voornamelijk een kwestie van een goede vertaling. Nederland ligt wat cultuur betreft dicht bij Duitsland.’

Bewezen succesvol
Het in Berlijn gevestigde bedrijf haalde aan het begin van dit jaar bij een financieringsronde nog 40 miljoen dollar op. Daarmee wil de brillenverkoper de binnen- en buitenlandse groei een extra boost geven. Traditionele optiekwinkels laten nu eenmaal een gat liggen, zegt Bergshoef. Zij ziet alleen concurrentie van andere pure players. ‘Brillen24.nl [ook met een Duitse moeder, red] is een concurrent, maar er is genoeg ruimte voor nog een speler.’ En zeker als de speler al bewezen succesvol is gebleken in diverse landen. De brillenverkoper startte in 2007 in Duitsland. Inmiddels zijn er ook sites voor Oostenrijk, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje. In Zweden heeft het bedrijf in 2013 voet aan de grond gekregen door de overname van de online optiekwinkels Lensstore en Loveyewear. De omzet over 2014 bedroeg 65 miljoen euro, terwijl die het jaar daarvoor nog 47 miljoen euro was. Bergshoef verwacht volgend jaar in Nederland 3 miljoen euro om te zetten. ‘Hard groeien is het doel.’

Fabeltje
In juli is Mister Spex op televisie te zien geweest met commercials, er wordt ingezet op Adwords en affiliate marketing. ‘We testen alle mogelijke marketingkanalen om te kijken wat werkt’, zegt Bergshoef. ‘We zijn alweer bezig met nieuwe tv-commercials en we gaan ook adverteren in kranten en magazines.’ Het budget is aanzienlijk, beaamt ze. De brillenwinkel opereert vanuit Berlijn, waar ook het distributiecentrum is gevestigd. Als de groei doorzet, zou er een kantoor en dc in Nederland geopend kunnen worden, maar dat is niet iets voor de korte termijn, aldus Bergshoef.

Dat de consument geen behoefte heeft om een bril online te kopen blijkt dus een fabeltje. We zagen dat al eerder bij kleding en schoenen. ‘In Spanje bedienen we een jonge doelgroep die vooral op zoek is naar kleurige monturen. In Frankrijk verkopen we voornamelijk de bekendere merken uit het hogere segment, daar is onze klant ook wat ouder.’ En in Engeland valt het Bergshoef op dat er vooral zonnebrillen in trendy modellen over de toonbank gaan. Genoeg animo dus, deels met dank aan de 3D-passpiegel die de website biedt. Bergshoef: ‘Maar we zitten met de prijs ook een stuk lager. En dan zijn de verzend- en retourkosten nog in die prijs inbegrepen. De marges zijn ruim.’

Samenwerking
Omdat een oogmeting online nog niet erg accuraat is, werkt Mister Spex samen met opticiens. In thuisland Duitsland zijn er vijfhonderd zelfstandige opticiens die de metingen uitvoeren en een commissie ontvangen op basis van de oogtest en het montuur dat wordt gekozen. Eind van dit jaar moet zo’n netwerk ook in Nederland van de grond zijn gekomen. ‘We focussen eerst op de grote steden, maar na verloop van tijd zouden we met circa honderd opticiens heel Nederland moeten afdekken.’

De klant bestelt via de website vier monturen en kiest uit die vier het model dat hij wil houden. Of hij stuurt ze alle vier terug en bestelt weer vier andere. Het model van zijn keuze stuurt hij ook terug, inclusief de waardes die de opticien heeft vastgesteld. Na twee weken heeft de klant dan de bril op sterkte in huis. ‘De prijs is belangrijk’, legt Bergshoef uit. ‘Maar we proberen ook zo’n goed mogelijke service te bieden. We hebben een heel groot assortiment en alle brillen op voorraad. We versturen snel en gratis. We hebben een eigen team van opticiens die voor de glazen zorgen en dat neemt zo’n twee weken in beslag. De kwaliteit is goed en de prijs is niet hoog, vergeleken met offline partijen.’

Er zijn nog geen plannen om de partneropticiens ook retouren te laten verwerken. Bergshoef: ‘Niet in de nabije toekomst. Maar we letten goed op de feedback van onze klanten en houden altijd een open mind.’
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2015. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Mister Spex. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.