Twinkle | Digital Commerce

Fysieke retailers kijken winkelkunst af van pure players

2017-11-08
180101

Fysieke retailers kijken de kunst van het bouwen van een webwinkel al jaren af van online pure players. Nu ‘lenen’ zij ook concepten voor het runnen van stenen winkels van hun digitale concurrenten. In dit artikel leest u een aantal voorbeelden.

Voor veel fysieke retailers is het moeilijk om de voorraad van zowel de winkels als de webshop efficiënt te managen. Het gesleep met voorraad brengt hoge kosten met zich mee. Een oplossing is bijvoorbeeld om de voorraad voor online in de stenen vestigingen te leggen. Maar is hier wel ruimte voor?

Kleine winkels
Steeds meer fysieke retailers kijken hoe pure players hun veelal kleine fysieke winkels indelen en nemen deze strategie over. Target richtte onlangs zijn afdeling voor patiobanken in als een showroom. Het bedrijf toont alle modellen uit het assortiment, ook de producten die het anders alleen online verkoopt. Consumenten kunnen de artikelen alleen online via de desktop of mobiele apparaten aanschaffen. Zo hoeft Target de grote meubels niet op voorraad te hebben in al zijn fysieke winkels.

Less is more
De Amerikaanse keten Macy’s richtte een afdeling voor zwemkleding in volgens de less is more ideeën van pure players. Op de afdeling hangt slechts één exemplaar van alle badpakken, zwembroeken en bikini’s uit de collectie. Shoppers kunnen via de mobiele applicatie van Macy’s een verzoek tot passen doen door het product te kiezen, in combinatie met de gewenste kleur en maat.

Pasverzoek via de app
Een winkelmedewerker haalt het artikel uit het magazijn en hangt het item in een van de paskamers. Vervolgens krijgt de klant via de app te horen in welke paskamer hij de zwembroek kan passen. In het kleedhokje hangt een tablet waarop eventueel een andere maat of kleur kan worden opgevraagd. Macy’s nieuwe winkelindeling maakt de ruimte overzichtelijker voor consumenten. De retailer kan de gehele collectie tentoonstellen, zonder de rekken vol kledinghangers te hebben.

Zonder showroom
Zonder winkelvoorraad of showroom verkopen is ook mogelijk. In Eindhoven experimenteerde Shoeby in 2013 met een ‘fysieke webshop’. De stenen vestiging was onbemand en niet-bevoorraad en bood het winkelend publiek de mogelijkheid om direct online te kopen in de webshop van het modebedrijf. De winkel is inmiddels gesloten.

Bron: The Wall Street Journal