Patrick van der Borden werkte jarenlang in verschillende functies bij V&D, waarna hij tevergeefs probeerde om Maison de Bonneterie van de ondergang te redden. ‘Het was een gelopen race helaas.’ Op 1 november startte hij als algemeen directeur bij Holland at Home, de online supermarkt voor Nederlanders in het buitenland.
Tekst: Arjan van Oosterhout
Uitdaging
‘Holland at Home is een van de snelst groeiende e-commerce bedrijven van Nederland. Het valt met dat tempo niet mee om organisatorisch mee te groeien. Aan mij de taak om de dag van morgen in ogenschouw te houden, te bouwen aan een soepele lean & mean organisatie.’
Online shoppen
‘Ik koop heel veel en heel divers online. Zodra ik zie dat het hondenvoer op is, pak ik in een soort natuurlijke handeling mijn mobiel om te bestellen bij Zooplus. Hetzelfde geldt voor Nespresso. Maar ik koop ook impulsmatig, kleding bijvoorbeeld. Daarbij denk ik achteraf nog wel eens: was ik nou toch maar even naar de winkel gegaan om die wollen trui te passen. Dat blijf je toch houden, tenzij je bijvoorbeeld heel erg merkvast bent. Dat ben ik niet.’
Mobile commerce
‘Mobiel is dé ontwikkeling van dit moment. Ik verwacht dat de smartphone dominant wordt in e-commerce. Belangrijker dan tablets en desktops, óók in transactievolume. Bij veel retailbedrijven staat mobiel nog altijd te laag op de agenda. Bij Holland at Home heb ik alle resources op mobiel gezet, we moeten binnen nu en heel snel een mobiele site hebben. Een mobile first redesign van de site komt misschien daarna.’
Content
‘Iedereen heeft het maar over content. Verleiding met video’s en dergelijke. Prima, maar ik vind dat het niet in de weg moet staan van het gewone winkelen. Soms denk ik wel eens: jongens, mag ik misschien even gewoon bestellen?’
Voorbeeld
‘Ik wou dat ik Mysupermarket.com bedacht had, uit de VS. Op die site kun je boodschappen doen en als je gaat bestellen kijken ze waar de producten op dat moment het goedkoopst zijn. Vervolgens worden de artikelen door die partijen bezorgd. Het is eigenlijk een prijsvergelijker voor food met bestelfunctionaliteit.’
Vrije tijd
‘Ik ga graag naar het theater. Zelf zing ik ook, maar niet op een podium. Ik volg lessen. Verder breng ik veel tijd door met onze hond op IJburg, waar ik samenwoon. Ook mag ik graag reizen. Tussen Maison de Bonneterie en Holland at Home had ik een paar maanden vrij die ik daarvoor heb gebruikt. Zuid-Afrika is heel bijzonder voor me, daar ga ik regelmatig heen. Maar Zuid-Amerika staat nu hoog op mijn wensenlijstje.’
Motto
‘”De grootste roem in het leven ligt niet in nooit vallen, maar in telkens weer opstaan”, zei Nelson Mandela eens. Lekker hoog gegrepen, haha, maar daar geloof ik wel helemaal in.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Patrick van der Borden: ‘Iedereen heeft het maar over content’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.