Twinkle | Digital Commerce

Steven Klooster (Travelbird): ‘Ik experimenteer om te leren’

2017-09-13
1100618
  • [interview]
  • 2:45

Opgeleid aan de TU Delft, vertrok Steven Klooster na zijn studie naar Londen. Hij werkte er als tech-investeerder in (vooral) e-commerce bedrijven, en stapte vervolgens over naar de andere kant van de tafel bij fashion webshop Lyst. In 2014 begon hij als cfo bij Travelbird, de nummer 24 uit de Travel30. Sinds deze zomer is hij er ceo.

Naam: Steven Klooster
Functie: ceo Travelbird
Leeftijd: 42

Inspiratie

‘Ik heb best veel inspiratiebronnen. Voor de reisbranche lees ik vooral nieuwsbrieven van TravelPro, Skift en Tnooz. Daarnaast kijk ik naar andere bedrijven en probeer ik apps uit; zo boekte ik mijn laatste vliegreis via de app Hopper. Ook heb ik Google Trips geprobeerd. Ik vind het belangrijk om te blijven experimenteren om ervan te leren. Buiten deze branche spreek ik graag met onder meer oud-collega’s, om te horen waar zij mee bezig zijn. Verder lees en volg ik veel, bijvoorbeeld TechCrunch en Blendle. En ik vind Elon Musk enorm inspirerend in hoe hij een onderscheidend product neerzet en in hoe hij geleerd heeft van fouten. Ten slotte zijn er ook diverse boeken die me prikkelen, ik denk aan A Story to Tell? van Jan Driessen, en aan Delivering Happiness van Zappos’ ceo Tony Hsieh.’

E-commerce

‘Van oorsprong ben ik een ingenieur, dus ik vind het geweldig dat alles in e-commerce meetbaar is en dat je per user kunt zien wat er gebeurt. En dat alles persoonlijk gemaakt kan worden; een webshop kan zelfs ingericht worden per individu. Dit samen maakt dat e-commerce een grote stap voor heeft op “gewone” retail. Maar het moet niet bij digitale algoritmes blijven. Ik geloof heel sterk in de combinatie mens en digitaal. Op het moment dat een e-retailer persoonlijk contact heeft met een klant, ontstaat er een veel sterkere band.’

Trends

‘Die integratie tussen mens en digitaal vind ik een heel interessante ontwikkeling. Er wordt veel nagedacht over offline concepten. Coolblue bijvoorbeeld heeft inmiddels stenen winkels. Dat is natuurlijk gedeeltelijk logistiek gedreven, maar ze geven ook een gezicht aan het bedrijf en de organisatie kan er klanten echt ontmoeten en empathie tonen. Dat laatste is online onmogelijk.’

Online shoppen

‘90 procent van wat ik koop, schaf ik online aan. En veelal doe ik dat bij Amazon, dat heeft zo’n beetje alles en is heel handig voor praktische aankopen. Maar op zoek naar inspiratie vind ik het ook heel leuk om door een fysieke winkelstraat te struinen en daar onverwacht tegen iets aan te lopen; dat koop ik dan.’

Vrije tijd

‘Mijn vrije tijd vul ik het allerliefst met mijn familie. Ik heb twee kinderen, van 3 en 5 jaar, en ik ben niet zo’n vader die op zondag het vlees komt snijden. Ik breng zoveel mogelijk tijd met ze door en ben er dan ook echt voor ze – dan gaat m’n telefoon uit. Verder probeer ik met regelmaat te sporten: ik houd van wielrennen, zwemmen, zeilen, voetballen, van alles. Ik varieer graag, anders wordt het me te saai.

Daarnaast reis ik veel. Deze zomer was ik op vakantie bij familie in Canada. Mijn volgende reis gaat naar Puglia, in Italië. Via Travelbird zoek ik allerlei tips van locals over bezienswaardigheden, horeca en dergelijke. Ik wil ook nog graag eens naar Zuid-Afrika, en naar Tanzania en Zanzibar. Die landen trekken me aan omdat ze zo anders zijn.’

Guilty pleasure

‘Mijn guilty pleasure bestaat uit dingen die heel snel gaan. Daarbij kun je denken aan snelle sporten, maar ook aan motor rijden. Dat mag helaas bijna nergens meer met flinke snelheid, maar ik vind dat echt geweldig om te doen.’