Twinkle | Digital Commerce

4 invloeden van same day delivery op retail

2017-11-11
180101

In Nederland wordt door verschillende partijen geëxperimenteerd met same day delivery. Maar wat kunnen wij leren van grote Amerikaanse spelers als Amazon en Google die hier grootschaliger mee bezig zijn? Hoe verandert same day delivery het retaillandschap?

Google is in de VS met Shopping Express een bemiddelaar geworden voor koeriers en retailers ten behoeve van de levering van online bestelde orders. In de tussentijd is Amazon met AmazonFresh groot in het same day bezorgen van online bestelde boodschappen en bezorgt Uber met UberRush kleine pakketten dezelfde dag per fiets bij mensen thuis.

Moeilijk terrein
Same day delivery is erg moeilijk te realiseren, schrijft Armando Roggio van Practical E-commerce. Dat blijkt volgens hem uit het aantal partijen dat de bezorgoptie invoert en vervolgens met grote schulden eindigt, omdat de service te duur is. Roggio noemt de Amerikaanse bedrijven Kozmo en Webvan die ten onder gingen aan de dienst.

Amazon en Google pakken het slimmer aan door bijvoorbeeld producten te verkopen waar veel winst op kan worden gemaakt (Amazon) of door geen eigen voorraad te hebben, maar enkel een bezorgdienst te zijn voor anderen die wel een magazijn of winkel onderhouden (Google).

Roggio geeft aan hoe same day delivery opties het retaillandschap beïnvloeden.

1. Breder productaanbod in webshops
Door same day delivery is het voor e-commerce ondernemers mogelijk om ook ‘last minute producten’ in het assortiment op te nemen. Deze artikelen, als een vergeten te kopen nieuwe tandpastatube of wc-papier, kunnen nog dezelfde dag thuis worden bezorgd zonder dat de consument daarvoor uit zijn werk naar de supermarkt hoeft.

2. Breder productaanbod in fysieke winkels
Fysieke winkels worden nu al als showroom ingezet voor webshops. De voorraad ligt in een extern magazijn van waaruit online bestellingen die in de showroom zijn geplaatst bij de klant thuis worden geleverd. Met same day delivery kan dit nog sneller worden uitgevoerd. ‘Nee-verkopen’ in een fysieke winkel hoeft niet te worden vermeden, omdat die ene leuke schoen in de goede maat nog dezelfde dag kan worden thuisbezorgd, in plaats van de nu gebruikelijke paar dagen.

Omdat er vanuit een magazijn wordt geleverd, hebben fysieke winkels als 'showroom' slechts één item per soort product op de plank staan. Er blijft volgens Roggio zo ruimte voor nieuwe artikelen om het aanbod mee uit te breiden.

3. De productprijs is minder belangrijk
Google Shopping Express en andere soortgelijke diensten bieden de consument een abonnement voor een vaste prijs waarmee zij alle online orders een jaar lang ‘gratis’ thuis kunnen laten bezorgen. Door dit bezorgmodel zullen abonnees eerder geneigd zijn te kopen bij partijen die zijn aangesloten bij de same day delivery- dienst van Google, dan in andere webshops die het product goedkoper aanbieden, aldus Roggio. De prijs van het product is zo minder belangrijk dan de (gratis) bezorgoptie.

4. Meer kansen voor kleine winkeliers
Een same day dienst als die van Google zorgt ervoor dat ook kleine winkeliers met een webshop producten nog dezelfde dag bij de klant kunnen krijgen. Dit is een mooie extra service naar de klant toe.

Bron: Practical E-commerce