Nederlandse consumenten noemen de vrijheid om te winkelen wanneer het uitkomt het vaakst als reden om online te kopen, vaker dan het prijsniveau van webwinkels. Het gemis aan direct contact met producten en de verzendkosten schrikken de meeste Nederlanders af.
Dat blijkt uit de CendrisMonitor, waarvoor het naamgevende bedrijf duizenden Nederlandse consumenten heeft ondervraagd. Uit onderstaande figuur blijkt dat 84 procent van de respondenten of iemand in hun huishouden (!) de afgelopen twaalf maanden een product heeft gekocht online. In de meeste gevallen ging het om twee tot vier transacties, één op de vijf huishoudens deed minimaal tien aankopen op het web:
Voordelen van kopen op internet
Zes op de tien Nederlanders noemen het gebrek aan sluitingstijden als voordeel van webwinkels. Voor meer dan de helft van de consumenten is het aantrekkelijke prijsniveau een positief aspect. Andere veel genoemde voordelen van online kopen zijn de beschikbaarheid van producten en het uitgebreide assortiment:
Nadelen van kopen op internet
Gevraagd naar redenen om niet online te kopen wijzen de respondenten van Cendris allereerst op de onmogelijkheid om producten te zien of te voelen. Voor ongeveer net zo veel mensen zijn verzenkdosten bovenop artikelprijzen een dissatisfier. Fraudegevoeligheid en vermeende onbetrouwbaarheid worden aanmerkelijk minder genoemd:
Uit de CendrisMonitor blijkt ook dat het fysieke koopkanaal vooral impopulair is door de opdringerigheid van verkopers. Van de respondenten zegt 39 procent om die reden de fysieke winkel te mijden. Geen andere reden werd vaker opgegeven.
Ik vind het toch appart dat de verzendkosten nog steeds voor veel mensen één van de belangrijkste nadelen is, die zijn nooit meer dan enkele euro's of soms zelfs gratis.
Blijkbaar is dat in de perceptie van de consument nog steeds zo. Werk aan de winkel voor de branche om verzendkosten te schrappen en het kenbaar te maken aan de consument. In werkelijkheid zijn er ook vaak kosten verbonden aan het winkelen in stenen winkels, zoals benzine, OV en parkeerkosten. Men rekent dit echter niet als aanschafkosten helaas.
Ik ben van mening dat het feit dat verzendkosten als grote 'dissatisfier' niet meteen betekent dat verzending maar gratis moet worden. Iedereen begrijpt dat dit direct ten koste van de marge gaat. En die nu weggeven, betekent dat dat in de toekomst moeilijk weer terug te brengen is.
Het lijkt mij veel verstandiger om een aantal verzendopties te gaan bieden, van verschillend serviceniveau en dus ook kostprijs, en die te differentiëren in verkoopprijs. De goedkoopste optie kan dan best gratis aangeboden worden. Klant kan kiezen (en daarmee zijn 'dissatisfier' beïnvloeden) en niet alle verzendkosten gaan ten koste van de marge. In meer mature e-commerce landen gebeurt dit al volop. Wat we in Nederland alleen nog missen hiervoor, is dat de aanbieders van transport goedkopere dan de next-day-delivery gaan ontwikkelen. De oplossing is dus niet alleen door de e-tailers te bieden, andere schakels in de supply chain zullen mee moeten denken/werken.
Jeroen Boon.
Opvallende cijfers. Ik denk echter dat online shoppen nog steeds in de lift zit en ook de niet-online bestellers over de streep zullen gaan. Zeker als (gezien de ontwikkelingen) je straks in winkels ook het (niet beschikbare) assortiment op touchscreen in de winkel kunt bekijken en direct bestellen. Hierdoor zullen ook mensen die liever in fysieke winkels kopen steeds meer vertrouwd raken met online shoppen.
@jeroen Wij hebben echt heel veel service levels van enveloppost tot in blokken van 2 uur leveren, zaterdagavond zelfs. Maar opvallend is dat maar weinig mensen daarvoor willen betalen. Met de verzendkosten verwerken in je product prijs je jezelf uit de markt dus dat is geen optie. Het is gewoon een kwestie van tijd. Wennen voor de consument dat verzenden nooit gratis is. Die chauffeurs rijden echt niet voor niets. Schijnbaar rekenen ze tijd, ergernis, parkeergeld niet bij een stenen aankoop. Mensen in de randstad beseffen dat overigens veel meer. Ik ken zat bedrijven die dat getest hebben maar ze berekenen allemaal weer verzendkosten. Marges worden steeds kleiner en het moet ergens vandaan komen. Blijft overigens een leuk onderwerp.
Natuurlijk blijft het online winkelen groeien, dat zal ook niet meer gaan veranderen. De winkels waar we binnen kunnen stappen zullen over tientallen jaren uit het straatbeeld verdwenen zijn, concurreren wordt steeds lastiger. Helemaal als internetwinkels dezelfde dag gaan leveren, en dat zonder verzendkosten.
Verzendkosten is inderdaad een lastig punt, ook als webwinkelier. Kies je voor gratis verzending, dan moet je dit toch echt in je productprijzen verrekenen om zo nog je marge je een beetje te behouden. Probleem is dan wel dat je potentiele klanten misschien afhaken omdat je prijzen hoger zijn dan bij de concurrent, vaak wordt er op het eerste oog niet naar de bijkomende verzendkosten gekeken, maar alleen naar de productprijs.
De meeste producten worden al zonder verzendkosten geleverd. Wij hanteren een tarief tot 75 euro daarboven gratis. Brandstof, parkeerkaart, afschrijving plus de tijd die ermee gemoeid gaat kost de consument meer.
Ik heb niet het idee dat de verzendkosten een wezenlijke drempel vormen, die paar euro kunnen mensen toch wel missen?
Waarom de producten in verhouding niet in prijs omhoog, en de verzendkosten zogenaamd 'gratis'. Zeker bij de wat goedkopere producten qua verzenden is dit zeker een optie lijkt mij.
Ik denk juist wel dat het een drempel vormt. Als ik bij mezelf ga kijken zie ik gewoon dat ik even verder ga kijken als bij een product van bijvoorbeeld 10 euro er nog eens 6,95 euro verzendkosten bijkomen!
Ik mis hier het feit dat er over het algemeen niet te harden pop muziek wordt gedraaid in winkels die zo overheersend is dat het niet meer prettig is om een winkel binnen te gaan. Je wilt er zo gauw mogelijk weer uit. Een vriendin zei een keer: 'Als je die herrie uit doet dan betaal ik de trui die ik gezien heb, anders kun je het vergeten.' Ik zie er eveneens tegenop om op deze manier geterroriseerd te worden en ja dan is online winkelen alsook het niet kwijt zijn van benzine- en parkeergeld een uitkomst! En zo denken velen met mij.