Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Beefensteak.nl

2017-11-09
180101
  • 10:36

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten. Dit keer bracht hij een bezoek aan Beefensteak.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

-------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
- -            (slecht)
-               (matig)
+/-          (neutraal)
+             (goed)
++           (uitstekend)

Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
-------------------------------------------------

Algemene eerste indruk +

Beafensteek.nl heeft op zich helemaal geen verkeerde homepage. De pagina ziet er modern en overzichtelijk uit, in overwegend rood en grijs. Door het verticale menu grijs te houden, komt de nadruk automatisch meer op de productfoto's en de rode buttons aan de rechterzijde te liggen. Goed gedaan. Verrassend genoeg ontbreekt de kleur groen vrijwel geheel. Dat is vreemd, want zoals iedere slager en cafetariahouder weet, kleurt groen uitstekend bij roodtinten van vlees. Het geeft een frisse uitstraling en haalt het rood op. Maar goed, groen ontbreekt hier dus.

Ander minpuntje vind ik het logo. Ik vind het een onduidelijk ontwerp, dat naar mijn mening niet past bij een krachtig product als vlees. Ook de kleine fotootjes in de header naast het logo snap ik niet goed. De header ontbeert daardoor overtuigingskracht en duidelijkheid. Het ‘schoolbordje’ met een korte omschrijving en pluspunten van de webwinkel vind ik wel weer goed.

Nog een kleinigheid betreft de knullig geplakte uitsnede van een barbecuetoestel bovenop de aantrekkelijke close-up van vlees en spiesjes die op een barbecue liggen; dat is echt fröbelwerk van de bovenste plank. Beetje jammer.

Maar afgezien van deze minpuntjes ziet de homepage er goed uit en probeert de pagina op verschillende manieren de bezoeker over te halen een kijkje te komen nemen.

Aanbieder +/-
Contact en bereikbaarheid +/-
Het mailadres, mailformulier en telefoonnummer waren snel gevonden bij het linkje ‘Klantenservice’, maar het zoeken naar een fysiek locatieadres kostte wat meer moeite. Op de pagina ‘Verzenden & Retourneren’ vond ik het uiteindelijk. Niet de meest logische plaats. Het staat ook in de algemene voorwaarden, samen met de bedrijfsgegevens. Maar je verwacht toch gewoon een standaardpagina ‘Contact’, met alle informatie over contact, bereikbaarheid en de onderneming netjes op een rijtje. Nu staat deze informatie verspreid over drie verschillende pagina's. Het zou ook prettig zijn als bij het telefoonnummer staat vermeld tijdens welke uren kan worden gebeld en of er eventueel een antwoordapparaat kan worden ingesproken.

Mijn testmailtje dat ik 's avonds verstuurde werd de volgende dag beantwoord, dus dat lijkt me binnen de algemeen gangbare tijd.

Algemene voorwaarden en privacyreglement +/-
Hoewel de voorwaarden wel zijn genummerd en onderverdeeld, is er geen witruimte gebruikt tussen de onderdelen. Hierdoor bestaat de pagina uit één groot lang tekstblok. Zeker bij relatief saaie kost als algemene voorwaarden is een duidelijke visuele structuur aan te raden.

De tekst van de voorwaarden is de typische semi-juridische stijl die we doorgaans aantreffen. Jammer dat maar zo weinig bedrijven erin slagen hun voorwaarden in gewone taal te communiceren.

Opvallende bijzonderheid op deze pagina is overigens dat de naam Beef&Steak steevast in een afwijkend lettertype is gezet. De reden hiervoor is me niet duidelijk, maar het komt de leesbaarheid in elk geval niet ten goede.

Wat het privacyreglement betreft, zijn we snel klaar. Dit bestaat namelijk uit een erg kort tekstje. Over persoonlijke gegevens vermeldt de site dat deze ‘uitermate zorgvuldig behandeld en beveiligd opgeslagen worden’. Maar de site geeft niet aan wat het bedrijf wel of niet doet met persoonlijke informatie (afgezien van de melding dat het deze informatie niet aan derden verstrekt) en bijvoorbeeld welke cookies het toepast. Er is overigens ook geen cookiewaarschuwing, zoals inmiddels wettelijk is verplicht.

Website +
Vormgeving en structuur +
Beef&Steak heeft een traditionele indeling, met links het menu en rechts allerlei kadertjes, buttons en extra informatie. In het midden staan de producten uitgestald. Niet verrassend, maar wel overzichtelijk. De producten zijn naar wens in een lijst of een zogenaamde rasterindeling te bekijken. In het eerste geval moet je langer scrollen en heb je minder overzicht, maar zijn de afbeeldingen groter. De keus is prettig.

De webshop is door de vertrouwde opzet gemakkelijk in gebruik. Na klikken op een product in het overzicht kom je - zoals te verwachten - op de productpagina. Hier kun je inzoomen op de productfoto('s ) en allerlei informatie lezen, zoals natuurlijk de productomschrijving en prijs, maar ook soms een recept, eventuele besprekingen door klanten (die soms behoorlijk lyrisch kunnen zijn, vergelijkbaar met wijnbeschrijvingen), specificaties (hoewel lang niet altijd aanwezig) en links naar social media. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden om lijstjes te maken en producten te vergelijken.

Helaas zijn de foto's van het vlees niet altijd even goed. Bij inzoomen blijkt soms dat er een lage resolutiefoto wordt opgeblazen, zodat de kwaliteit er behoorlijk onder lijdt. De site hoort natuurlijk een grote versie te tonen en niet de kleine foto op te blazen tot een groter formaat. Ook jammer vind ik dat veel producten maar van één foto zijn voorzien en als er al meerdere beschikbaar zijn, dan zijn ze niet altijd even verhelderend. Persoonlijk zou ik van ieder product graag minimaal drie afbeeldingen zien: een vers exemplaar, een bereid exemplaar en een afbeelding van de plaats waar het product zit in het dier.

Een klein, maar niet onbelangrijk puntje betreft de kleuren van de buttons. Deze zijn overal en altijd rood. Dat is wel consequent, maar uit ervaringsonderzoek blijkt dat je sommige buttons beter een afwijkende kleur kunt geven. Zeker omdat groen goed werkt in combinatie met rood én vanwege de inhoudelijke connotatie met doorgaan, zou het zomaar kunnen dat bijvoorbeeld een groene button voor het winkelwagentje meer conversie oplevert. Maar als je toch alles rood maakt, zorg er dan wel voor dat het dezelfde tint is, of een duidelijk afwijkende tint. Nu zijn de buttons ietsjepietsje rozer dan de roodtint die Beef&Steak voor de andere elementen gebruikt. Als webdesigner stoort mij dat, hoewel ik niet denk dat dat ook voor de gemiddelde bezoeker geldt.

Ik hoop voor Beef&Steak dat ze wat meer testimonials binnenkrijgen, want nu is er maar één. Het is namelijk steeds dezelfde die de site toont en dat is toch wat magertjes onder het optimistische meervoudskopje ‘Klantreakties’.  

Navigatie +/-
Ogenschijnlijk is het menu in de linkerkolom duidelijk en overzichtelijk, maar inhoudelijk is het minder sterk. Er staan links in naar diverse soorten informatie en dat is wat verwarrend. Boven aan in het menu staan linkjes naar categorieën en subcategorieën (met daarin overigens vrij veel overlap), maar daaronder staan links naar allerlei soorten informatie. Het zou duidelijker zijn om de overlap in categorieën te verwijderen (hoewel ik de achterliggende gedachte wel snap) en voor de informatielinkjes een apart en eventueel ook afwijkend vormgegeven menu te plaatsen.

Daarnaast merkte ik dat ik steeds op het verkeerde been werd gezet door de vormgeving van het menu. Het lijkt namelijk op een uitschuifmenu, maar dat is het niet. Ik had diverse keren dat ik tijdens het surfen meerdere keren klikte op een menu-item, zonder dat het beoogde effect optrad en ik me vervolgens herinnerde dat er niets viel uit te schuiven. De verwarring wordt vergroot doordat de menukopjes (de grijze balkjes) er hetzelfde uitzien als gewone zijbalkkopjes. Het enige verschil is een miniscuul pijltje dat rechts op een klikbare link staat, waar die op een gewoon tussenkopjes ontbreekt. Het zou beter zijn als dit anders zou zijn vormgegeven. Voor de rest fungeert de navigatie goed. Handig is ook het kruimelpad boven aan de pagina.

Functies en techniek ++
Op technisch gebied werkt de site volgens mij goed. Ik heb natuurlijk niet alle pagina's en links gecheckt, maar bij het willekeurig testen en flink surfen over de site, heb ik geen dingen gezien die niet goed zijn of helemaal niet werken.

Zoeken en selecteren +
De zoekfunctie op Beefensteak.nl is van het full text type. Wat je ook invult, een frase, woord of deel van een woord, de zoekfunctie levert altijd resultaat. Dus zoeken op ‘angu’ levert netjes alle producten waarop de naam ‘angus’ voorkomt. Dat is handig bij snelle zoekacties of bij het per ongeluk weglaten van een begin- of eindletter. Daarmee is ook het enige pluspunt van de zoekfunctie gemeld, want de site geeft geen suggesties tijdens of na het invoeren. Dus schrijf je iets verkeerd en zit de fout niet in het begin of het eind van het woord, dan heb je pech. Voer je dus ‘waygu’ in als je wilt zoeken naar ‘wagyu-vlees’, dan vind je geen resultaten en krijg je ook geen verbetersuggesties.

Het selecteren in deze webwinkel gaat via het menu. Dat werkt prima, maar de al eerder beschreven overlap is naar mijn idee overbodig. Opvallend detail: in het menu staan twee ingangen naar ‘Zoeken op merk’. Bij één ervan duikt een flink aantal lege merkcategorieën op, dus merken waarvan op dit moment geen producten aanwezig zijn. Ik vraag me af of deze eerder gevuld waren en nu tijdelijk leeg zijn of dat het toekomstige categorieën betreft die alvast voor het gemak in de catalogus zijn opgenomen?

Handig is de prijsrange-functie, waarmee je binnen een productenoverzicht minimum- en maximumprijzen kunt instellen.

Een extra selectiefunctie is een tags-cloud , waarvan het praktisch nut volgens mij niet groot is, maar het doet de SEO natuurlijk geen kwaad.

Er zijn diverse manieren om producten te sorteren en weer te geven binnen een overzichtspagina. De geboden mogelijkheden zijn praktisch en ruim voldoende om prettig te kunnen werken met een overzicht. Persoonlijk zou ik wel de paginering wat duidelijker maken bij lange overzichten, want deze valt nu niet goed op. Hierdoor zou het kunnen voorkomen dat klanten vervolgpagina's niet bezoeken, domweg doordat ze niet zien dat deze er überhaupt zijn. Mij viel de paginering in elk geval pas op nadat ik al uren op de site had gesurft en bewust voor deze review ging kijken naar de filter- en selectiemogelijkheden.  

Gebruiksvriendelijkheid +
Met de gebruiksvriendelijkheid van Beefensteak.nl zit het in grote lijnen wel goed. Het menu is wat mij betreft niet optimaal ingericht, dus daar zie ik verbeterkansen.

Wat ik ook niet handig vind is de aanduiding in gewicht, waar aantallen soms makkelijker zijn of nuttige extra informatie bieden. Voor mijn testbestelling heb ik bijvoorbeeld 700 gram biologische kippenpoten gekocht. Ik had geen flauw idee hoeveel poten dat waren. Het bleken om twee flinke exemplaren te gaan bij de levering.

Teksten en informatievoorziening +
Ik ben geen taalfouten tegengekomen op deze website, hoewel het weleens misgaat met interpunctie, zoals (ontbrekende) spaties na punten en niet optimaal gebruik van komma's. De teksten zijn over het algemeen vlot geschreven, maar niet door een professionele redacteur zo te zien. Daarvoor zijn ze te vaak wat krakkemikkig van structuur en stijl. Ook de visuele structuur met witregels, alinea's en tussenkopjes kan verbetering gebruiken. Deze tekortkomingen versterken elkaar helaas, waardoor zeker de langere teksten niet altijd even prettig lezen.

Opvallend vind ik ook dat er gekozen is voor volledige uitvulling van de middenkolom, dus de teksttegels zijn allemaal even lang. Dit levert ongelijke spaties op tussen woorden en geeft teksten een nogal blokkerig en massief uiterlijk. In tijdschriften werkt dit vaak beter dan op beeldschermen. Ik denk dat de leesbaarheid van de teksten toe zal nemen bij normale uitlijning aan de linkerzijde. Een uitzondering wordt gevormd door de Klantenservice-sectie, die anders is vormgegeven en die wel links is uitgelijnd. Maar deze pagina is onderdeel van een extern script en wordt dynamisch in de website getoond.

Klein minpuntje is het ontbreken van specificaties bij flink wat producten. Daar lijkt geen gedachte achter te zitten, want bij soortgelijke producten (bijvoorbeeld biefstukken) heeft het ene product het wel en het andere product het niet.

Ondanks de genoemde kritieken vind ik de informatievoorziening als geheel toch een plus waard, want het is tegenwoordig al heel wat dat taalfouten ontbreken en bovendien is de hoeveelheid informatie over het algemeen voldoende tot goed.

E-commerce +
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces +
Informatie over het bestellen staat grotendeels op de pagina ‘Betaalmethoden’, maar ook op de pagina ‘Verzenden & Retourneren’. Dat kan de site beter combineren en de stappen van het bestelproces kan Beef&Steak ook beter beschrijven. Nu is het een algemeen tekstje met weinig informatieve waarde.

Het bestellen zelf gaat gelukkig op een gebruikelijke manier, waarbij de site de verschillende fases en voortgang duidelijk aangeeft. Dat zal bij weinig mensen vragen oproepen of misgaan.

Betaalopties ++
De webwinkel biedt een flink aantal betaalmethodes, waaronder iDeal, creditcard en PayPal. Doordat Beefensteak.nl gebruikmaakt van payment service provider MultiSafepay, kan de klant ook via de MSP-wallet en buitenlandse methodes zoals Giropay, Bancontact/Mister Cash en Carte Bleue afrekenen. Daarnaast kan de klant vooruitbetalen via zijn eigen bank en bedrijven kunnen betalen op rekening. Als betalen nu nog niet lukt, dan weet ik het niet meer.

Veiligheid bestelproces ++
De bestelpagina's zijn beveiligd met een SSL-certificaat, vanaf het moment dat persoonlijke informatie moet worden ingevuld. Zo hoort dat.

Testbestelling ++
Mijn testbestelling werd de volgende dag bezorgd. Omdat het gaat om diepgevroren vlees kan dat niet in een standaard doos. In de kartonnen overdoos zat een goed dichtgeplakte, piepschuimen binnendoos, met daarin - in een plastic zak - het bevroren vlees, voorzien van een ruime hoeveelheid speciale ijsblokzakken. Al het vlees was afzonderlijk vacuüm verpakt en gelabeld. Doordat de levering op het eind van een (warme) dag plaatsvond, waren sommige stukken vlees inmiddels licht ontdooid en dus wat zacht aan de buitenkant. Maar volgens de bijgesloten folder met nuttige, praktische aanwijzingen kan dat geen kwaad en kan het vlees thuis gewoon de vriezer in of verder worden ontdooid.

Via netjes opgemaakte, duidelijke HTML e-mails werd ik op de hoogte gehouden van de voortgang van de orderafhandeling. Al met al bood de webshop mij een goede winkelervaring.

Conclusie +
Ik heb de nodige kritiek geleverd op Beefensteak.nl, waaronder wat minpuntjes met betrekking tot de vormgeving, het niet optimale menu, de teksten die verbetering kunnen gebruiken en de contactgegevens die een beetje verstopt staan. Maar daar staan ook flink wat goede punten tegenover en over het algemeen verdient deze webwinkel echt wel een plus als eindwaardering. Voor mensen die van bijzonder vlees en gemak houden en niet op een eurootje kijken, is deze winkel absoluut een aanrader.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2012.