Twinkle | Digital Commerce

Coolblue voegt augmented reality functie toe aan app

2019-01-08
1000562
  • 1:21

Consumenten die bij Coolblue een televisie willen kopen, maar niet zeker zijn of het scherm wel in hun kamer past, kunnen deze nu in de applicatie eerst virtueel passen.

De nummer 2 van de Twinkle100 heeft een functie in zijn applicatie toegevoegd waarmee klanten verschillende afmetingen van een televisiescherm in verschillende ruimtes kunnen uitproberen. Bijvoorbeeld aan de muur, op een tv-meubel of in een kast.

Met de functie denkt de webshop, naast het bieden van meer klantgemak, onder meer het aantal retouren te kunnen verminderen. ‘We weten dat 15 procent van de tv’s wordt teruggestuurd, omdat het formaat van de tv anders blijkt dan gedacht’, stelt beginbaas Pieter Zwart. ‘Met de toevoeging van de augmented reality functie aan de app weten klanten vanaf nu precies welk formaat ze nodig hebben.’

Meer modellen

Klanten die een geschikte grootte en model hebben gepast in de woonkamer, kunnen deze meteen aanschaffen in de applicatie. Op dit moment wordt in de functie gebruikgemaakt van één model televisie in verschillende maten. Volgens de webshop wordt dit binnenkort uitgebreid naar alle specifieke modellen televisies.

Coolblue claimt het eerste e-commercebedrijf te zijn dat augmented reality toepast op elektronica. Op het gebied van meubels wordt de technologie al vaker toegepast. Zo beschikt Ikea sinds ruim een jaar over de Ikea Place applicatie, waarmee consumenten verschillende meubels kunnen plaatsen in verschillende ruimtes. En ook wehkamp heeft sinds augustus vorig jaar een functie in zijn applicatie waarmee consumenten meubels in hun woonkamer virtueel kunnen passen.