Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Mycom.nl

2017-11-09
180101
  • 8:15

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten. Dit keer bracht hij een bezoek aan Mycom.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

--------------------------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
- -         (slecht)
-           (matig)
+/-        (neutraal)
+          (goed)
++        (uitstekend)

Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
--------------------------------------------------------------------          

Algemene eerste indruk Mycom.nl +         
De startpagina van Mycom.nl is weliswaar traditioneel vormgegeven, maar op een strakke en moderne manier. De basiskleuren zijn wit, grijs en antraciet met oranje details, die voor een lichte opzet zorgen en een eigentijdse, zakelijke en neutrale look & feel opleveren. Door de afwezigheid van schreeuwerige grafische en tekstuele elementen straalt de site een zekere kwaliteit uit. MyCom is qua imago duidelijk geen prijsvechter. Diverse banners en sliders geven wat extra kleur en dynamiek aan de homepage, waardoor de aanblik zeker niet saai is. Uiteraard ontbreken de kaders met aanbiedingen en service-informatie niet. Maar wat doet die Google-advertentie daar nou? Dat doet wat mij betreft wel wat afbreuk aan het zorgvuldig bewaakte imago. Klein minpuntje is ook dat de slider-link naar iPads het niet goed doet ten tijde van mijn bezoek.















Al met al een neutrale, maar niet onaantrekkelijk vormgegeven homepage die een zekere rust en kwaliteit uitstraalt.

Aanbieder +  
Contactinformatie en bereikbaarheid +
De meest voor de hand liggende links om contactinformatie te zoeken zijn wat mij betreft ‘Vragen?’ en ‘Service’, rechtsboven op de site. Helaas, beide links komen uit op dezelfde pagina met technische hulpinformatie over hard- en software. Waarom twee bij elkaar staande links naar hetzelfde verwijzen is me niet duidelijk? Het is ook niet echt logisch gedaan: de meeste bezoekers zullen - denk ik - op die links klikken in de verwachting uit te komen op de klantenservicepagina. Maar die informatie is alleen te bereiken via een klein tekstlinkje in de footer . Gelukkig staat op de contactpagina wel alle contact- en bedrijfsinfo heel overzichtelijk op een rijtje, maar ik zou toch eerder een duidelijke link, kader of banner op een prominente plek gebruiken.

De bereikbaarheid is goed te noemen, maar het is wel jammer dat telefonisch contact 25 eurocent per minuut kost. Gaat het om service en ondersteuning voor gedane aankopen dan kost dat zelfs 70 cent per minuut.

E-mail ++
Het testmailtje dat ik stuurde werd dezelfde dag beantwoord, zoals MyCom ook zegt na te streven.

Algemene voorwaarden +
De algemene voorwaarden van MyCom zijn redelijk begrijpelijk verwoord en goed gestructureerd. Al hadden de voorwaarden nog wel een stuk bondiger gekund met minder juridische verwoordingen. De algemene voorwaarden zijn ook te downloaden als pdf.

Opsommingstekens ontbreken helaas in de her en der getoonde opsommingen. Ik vermoed dat het gebruikte CMS hier debet aan is - een fout in de CSS. Het maakt de tekst op die plekken wat minder overzichtelijk. Ook ontbreekt een visuele aanduiding voor linkjes, zodat je die pas ziet als je er met de muis overheen zweeft.

Privacyreglement +
MyCom heeft duidelijke en heldere privacybepalingen, die in vereenvoudigde vorm in de algemene voorwaarden zijn opgenomen en uitgebreid op een eigen pagina worden weergegeven. De opmaak van de tekst kan beter, door wat meer witregels en tussenkopjes toe te voegen.

Garanties +
De garanties die kopers van MyCom krijgen zijn overzichtelijk uiteengezet in de algemene voorwaarden. MyCom hanteert verschillende garanties, dus het is goed om te weten waar je als koper precies recht op hebt.

Website +
Vormgeving +
De uitstraling van Mycom.nl is zoals gezegd neutraal, fris, zakelijk en modern, en zonder schreeuwerige elementen die om aandacht smeken. Persoonlijk hou ik erg van deze no-nonsense insteek, mits de vormgeving met zorg is uitgevoerd. En dat zit wel goed.

Handig is de visuele aanduiding van de artikelvoorraad en de keuze tussen lijst- en detailweergave. De productfoto's zijn daarentegen helaas niet inzoombaar, dat is een beetje jammer. Op de veelal kleine afbeeldingen zijn details niet te zien.

De belangrijkste specificaties staan rechts naast de artikelfoto's, evenals de prijs. Dat ziet er lekker overzichtelijk uit. Voor meer informatie kun je terecht bij verschillende tabs daaronder. De informatie onder de tabs is ook goed gestructureerd en duidelijk weergegeven. Opvallend is de tab met garanties die voor het betreffende artikel gelden. Zo vermindert de kans op eventuele onduidelijkheden daarover flink. Wil je een gekocht artikel afhalen in een MyCom-winkel, dan staat een tab met kaart ter beschikking waarop je de gewenste winkel kunt selecteren. Dat ziet er allemaal goed uit en door de rustige vormgeving komt de productinformatie goed tot zijn recht.

Zoeken en selecteren ++
Voor een webwinkel op computergebied is een goede indeling en ontsluitbaarheid van informatie en producten heel belangrijk. MyCom doet het wat dat betreft helemaal niet slecht. Via de duidelijk en logisch gestructureerde menu’s boven aan de pagina en in de linkerkolom zijn de meeste producten prima te vinden door simpelweg naar de gewenste categorie en subcategorie te navigeren. Kies je een hoofdcategorie, dan verschijnen alle subcategorieën ook nog eens voorzien van plaatjes in het middelste schermdeel.
























De artikelen in een overzicht zijn alleen te sorteren op prijs, dus dat is aan de magere kant. Gelukkig zijn er wel additionele filteropties. Sterker nog, ik heb nog nooit zoveel filtermogelijkheden in een webwinkel gezien! Het lijkt erop dat je op letterlijk alle specificaties kunt filteren en dat kunnen er tientallen zijn bij veel producten. Gemaakte keuzes worden realtime en zonder paginaverversing verwerkt, dus dat werkt snel en makkelijk. Ik moet zeggen dat MyCom dit wel heel erg fraai voor elkaar heeft!

Ook een vergelijkingsoptie ontbreekt niet en de resultaten worden in mooi vormgegeven tabellen getoond. Helaas wordt een gemaakte selectie niet onthouden, dus als je terugbladert om de gemaakte selectie aan te passen, dan moet je alle gewenste artikelen opnieuw aanvinken. Het zou handig zijn geweest als de laatst gemaakte keuze bewaard zou blijven. Ook het aantal te vergelijken producten is beperkt; je kunt er maximaal vier tegelijkertijd vergelijken.

De zoekfunctie geeft automatisch suggesties na drie ingevoerde tekens, hetgeen erg praktisch kan zijn. Dit mogen ook tekens zijn uit het midden van een zoekterm. Zijn er heel veel zoekresultaten dan wordt de gebruiker nog een verdere selectie geboden door de categorieën te tonen waarin de resultaten zich bevinden. De zoekmachine doet geen suggesties bij typefouten, dus wat je invoert moet precies zo ergens in een artikelomschrijving staan.

De combinatie van de aangeboden navigeer-, zoek- en filtermogelijkheden is extreem krachtig. Petje af!

Techniek ++
Hoewel de website van MyCom (incl. de koppeling met de backend) technisch behoorlijk complex is en de gebruikte technieken vooruitstrevend, werkt de site als een tierelier. De site is snel en ik heb geen fouten of problemen van technische aard opgemerkt.

Gebruiksvriendelijkheid ++
Doordat de catalogus zo goed te doorzoeken en te navigeren is, scoort de site hoog op gebruiksvriendelijkheid. Enig minpuntje is dat de links naar de contactpagina en klantenservicepagina rechtsonder op de site verstopt staan.

Teksten en informatievoorziening +
De meeste teksten op een site als deze bestaan uit kant-en-klaar aangeleverde teksten van fabrikanten en leveranciers die automatisch worden ingeladen. Daarvan bestaat een groot deel weer uit technische gegevens en specificaties. Daar is niet zo veel over te vertellen dus.

De teksten van MyCom zelf zijn voornamelijk te vinden op de diverse servicepagina's en zijn van behoorlijke kwaliteit. Deze teksten lezen prettig weg en zijn vrijwel foutloos. Een d/t-foutje heb ik hier en daar wel gezien. Inhoudelijk gezien denk ik dat de geboden informatie behoorlijk compleet is. Om de leesbaarheid van de teksten te vergroten zou ik wel een beter visueel onderscheid maken tussen de verschillende kopjes, want nu lijken ze te veel op elkaar. En het ontbreken van opsommingstekens bij de verschillende opsommingen doet ook enigszins afbreuk aan de leesbaarheid.

E-commerce +/-         
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces +/-
MyCom biedt summiere informatie over de verschillende betaalmethodes en het bestelproces. Dat heb ik weleens uitgebreider en duidelijker gezien, maar het is beter dan niets. Tijdens het bestellen kun je steeds per artikel aangeven of je het wil laten bezorgen of dat je het zelf wil afhalen in een MyCom-winkel. Daarbij zie je gelijk wanneer de eerstvolgende bezorg- of afhaalmogelijkheid is. Het is prettig dat je ook zonder een account aan te maken een bestelling kunt plaatsen, maar dan blijk je wel alleen met iDeal te kunnen betalen. Minder prettig is ook dat je geen informatie krijgt over het aantal stappen waaruit het besteltraject bestaat en in welke stap je je bevindt. Dat kan voor mensen een reden zijn om tijdens het bestellen alsnog af te haken.

Betaalopties +/-
Je kunt in de MyCom-webshop betalen via iDeal, vooruitbetaling, creditcard en PayPal - als je tenminste een account aanmaakt. Doe je dat niet, dan ben je gebonden aan iDeal. Bij creditcard en PayPal komen er overigens wel een kleine 3 euro extra kosten bij én duurt de bezorging een tot vier dagen langer. Vooruitbetalen kost maar liefst zo'n 5 euro extra. Ik heb zelden zo'n overduidelijke poging gezien mensen met iDeal te laten betalen. Echt vriendelijk komt dit alles niet over. Gelukkig rekent MyCom geen bezorgkosten, dat scheelt dan weer iets. Gek genoeg communiceert de website op geen enkele wijze over de verschillen in betaalwijzen, ook niet bij de voordelen van registratie. Al met al is hier volop ruimte voor verbetering.

Veiligheid bestelproces ++
Het orderproces verloopt vanaf het invulformulier voor persoonlijke gegevens beschermd. Prima voor elkaar dus.

Afwikkeling testorder +/-
Mijn testbestelling verliep op zich goed. De volgende dag werd mijn artikel bezorgd. Ik keek wel op van het feit dat zelfs een klein usb-verloopplugje - ter waarde van een paar euro - persoonlijk werd bezorgd door de pakketdienst, en dat ik voor ontvangst moest tekenen. Dat lijkt me nogal kostbaar. Tja, op die manier moet je misschien wel zorgen voor extra inkomsten via betaaltoeslagen, wie zal het zeggen?

Helaas ontving ik geen factuur voor mijn bestelling, maar alleen een orderbevestiging en packing slip die behoorlijk technisch en geheel Engelstalig was (incl. VAT in plaats van btw en een punt als decimaalteken) en eerder uit een intern ordersysteem leek te komen, dan uit een systeem voor klantcommunicatie. Ook stond er als betaalmethode creditcard genoemd, terwijl ik toch echt via iDeal had betaald.

Conclusie +
Jammer dat MyCom op diverse manieren een aantal steken laat vallen waar het informatievoorziening rond bestellen en betalen betreft, want de kern van de winkel - de uitgebreide catalogus met zijn krachtige filteropties - is prima voor elkaar!

Ook de vormgeving is grotendeels van goed niveau, alleen zijn links niet altijd duidelijk herkenbaar als zodanig en ontbreken er opsommingstekens. Het levert een wat 'onaf' gevoel op tijdens het surfen op deze site. Maar de gratis bezorging van bestellingen is natuurlijk een pluspunt, maar de forse sancties op andere betaalopties dan iDeal geven dat wel weer een donker randje.

Dit is de uitgebreide versie van een artikel dat eerder verscheen in Twinkle 4-2011. Daarin vindt u ook een coverinterview met Lub ten Napel, projectmanager bij MyCom.