Twinkle | Digital Commerce

Bol.com trapt feestseizoen al af

2019-11-06
1333750
  • [nieuws]
  • 3:04

Bol.com haalt de eindejaarsuitverkopen opnieuw naar voren. De aanvoerder van de Twinkle100 start woensdag al met aanbiedingen rond Singles’ Day. Algemeen directeur Huub Vermeulen spreekt van ‘boter bij de vis’ om orders te spreiden.

Vermeulen geeft aan dat de eindejaarsdrukte zich de afgelopen jaren heeft geconcentreerd rondom bepaald dagen, met veel impact op leveranciers, de warehouses en de last mile. Afvlakking van die pieken is het streven: ‘We willen klanten gericht motiveren om niet alleen hun oriëntatie-, maar ook hun bestelgedrag naar voren te halen. Daarvoor zetten we het actiemiddel in. We beginnen eerder en we bieden elke dag specifieke deals om klanten te interesseren.’

Betrouwbaarheid bewijzen

Volgens Vermeulen is de eindejaarsperiode dé tijd om de voordelen van online winkelen te benadrukken. ‘Webwinkels bieden een breed aanbod en de belofte van gemak in de stressvolle aanloop naar die op zichzelf leuke cadeau- en feestdagen; winkelen wanneer het jou uitkomt. Elk jaar zijn er ook klanten die in deze periode voor het eerst bestellen. Dan moet je zorgen dat je er staat, dat je je betrouwbaarheid bewijst. Het is goed dat brancheorganisatie Thuiswinkel.org samen met haar leden een campagne heeft opgetuigd om consumenten te wijzen op de piekdrukte en wat ze daar zelf in kunnen doen. Wij kiezen ervoor om klanten met acties te motiveren hun aankopen te spreiden. Boter bij de vis. Uiteraard hebben we onze plannen voor de komende periode gedeeld met onze verkooppartners, proberen we hen mee te nemen in de acties.’

Singles’ Day in Nederland

Singles’ Day, elk jaar op de elfde van de elfde, groeide dankzij Alibaba uit tot de grootste webwinkeldag van China en later (omzettechnisch) zelfs van de hele wereld. Alibaba verwerkte vorig jaar voor 27 miljard euro aan bestellingen. Op één dag.

Bol.com haalde Singles’ Day twee jaar geleden naar Nederland, waarmee het een primeur claimt. Uit de perscommunicatie van vanochtend: ‘Bol.com heeft deze dag succesvol kunnen maken omdat het feest een lokaal karakter heeft gekregen. Lekker jezelf verwennen spreekt Nederlanders aan, zeker in het feestdagenseizoen waarin je veel met cadeautjes voor anderen bezig bent.

Het bleek een slimme zet van bol.com om Singles’ Day te omarmen; op 11 november 2018 boekte bol.com ruim drie keer zoveel omzet als een jaar eerder. Het was de drukste webwinkeldag van het jaar tot dan toe.

Dit jaar pakt bol.com het nog groter aan, om de drukte dus te spreiden. Woensdag 6 november is het bedrijf (een van) de eerste(n) die met eindejaarsaanbiedingen komt. Singles’ Day wordt daarmee een soort ‘Singles’ Week,’ zoals het Amerikaanse online uitverkoopfestijn Cyber Monday uitgroeide tot een Cyber Week. Vermeulen: ‘Het wordt inderdaad meer een actieweek dan een actiedag.’

Black Friday deals op acht dagen

Ook Black Friday, de dag na Thanksgiving Day, begint vroeg bij bol.com. De uit Amerika overgewaaide koopjesvrijdag valt op 29 november, ‘dichter dan ooit’ op pakjesavond. De Black Friday-aanbiedingen beginnen al op de vrijdag daarvóór, op de 20e. De spreiding moet ervoor zorgen dat pakjes op tijd geleverd worden.

Daardoor hoeft het Sinterklaasfeest minder in het geding te komen.

Piekdrukte in november

De persafdeling van bol.com geeft aan dat de piekdrukte deze maand wordt verwacht: ‘Sinds de opkomst van de “nieuwe” feestdagen zien we de piek in bestellingen verschuiven van Kerst naar november. Naar verwachting zullen we op de drukste dagen een dubbel aantal bezoeken krijgen ten opzichte van andere maanden in het jaar.’ Het miljardenbedrijf voorziet voor deze eindejaarsperiode een groei van ‘tientallen procenten’ in het aantal orders.

Haantje de voorste?

Met de vroege aftrap van het holiday shopping season zal bol.com veel andere grote (online) retailers te snel af zijn. Vermeulen daarop: ‘Het gaat ons echt om de spreiding van het volume. Het zou alleen maar goed zijn als de hele markt het seizoen eerder inluidt. Daar zijn we met zijn allen bij gebaat.’

Lees ook:
* Thuiswinkel.org: wil je op tijd je cadeaus? Bestel dan op tijd (5 november 2019)
* Hoe Singles Day ook een Nederlands uitverkoopfenomeen wordt (9 november 2018)