Twinkle | Digital Commerce

Webshopbeginnen.nl in De Telegraaf

2017-05-27
180101
  • 3:34

De Telegraaf publiceerde afgelopen zaterdag een artikel over Webshopbeginnen.nl, de cursus die Roy Diks en Hartog Krant op poten hebben gezet met Twinkle. In het artikel vertelt Diks over hobbyisme, levensvatbaarheid, broncodes, AdWords, keurmerken en de V’s van Verkeer, Vertrouwen en Verkoop.

Hierbij het artikel onder de kop 'Haken en ogen bij opzetten eigen webwinkel':

Tekst: Rik Booltink

Het aantal webwinkels in ons land groeit extreem snel. Ben jij ook van plan om binnenkort een eigen online shop te lanceren, maar heb je een duw in de goede richting nodig? Roy Diks van Webshopbeginnen.nl helpt je op weg.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt tegenwoordig wel online aangeboden: van biologische thee en pluche knuffelbeesten tot muziekinstrumenten en huisdieren. In rap tempo worden de meest diverse shops online gezet.

„Het lijkt wel alsof iedereen een eigen online winkel wil hebben; er is momenteel sprake van een echte rage. Het zijn lang niet alleen ondernemers die producten digitaal aanbieden, er zitten ook veel hobbyisten tussen die een centje willen bijverdienen.”

„Zij nemen grote spelers als Bol.com en Wehkamp als voorbeeld en hebben de ambitie om ook een rol van betekenis te kunnen spelen nu online shoppen steeds meer wordt geaccepteerd. Iedereen kan er een starten, want in tegenstelling tot een fysieke winkel heb je voor de oprichting van een internetshop geen diploma’s nodig”, weet Roy Diks, mede-eigenaar van Webshopbeginnen.nl. Dit bedrijf biedt cursussen over het opstarten van een winkel op het web.

„Mensen die er een willen beginnen, hebben in de regel veelal ervaringen met verkopen via Marktplaats en eBay. Dat loopt vervolgens uit de hand, waarna zij besluiten om hun baan eraan te geven en zelf iets te starten. Maar vaak is er een gebrek aan kennis om iets van de grond te krijgen.

Er wordt een standaard softwarepakketje gekocht en dan denkt men dat de website staat, maar dan begint het eigenlijk allemaal pas. Mensen beseffen niet dat er veel bij om de hoek komt kijken”, stelt Diks.

Hoe moeten zij het dan wél aanpakken? „Zaak is dat starters eerst goed voor ogen hebben wat zij precies willen gaan doen. Er moet immers goed worden nagegaan of je met dit plan producten kunt verkopen.”

Is het idee levensvatbaar, dan kun je al snel met het echte werk beginnen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is niet altijd verplicht. Als er alleen op kleine schaal wat producten worden verkocht, kun je dit bij de Belastingdienst aangeven als inkomstenbelasting in de rubriek overige inkomsten. „Je wordt als eigenaar van een webshop automatisch als ondernemer gezien, dus vaak is het wel raadzaam om je in te schrijven. Zeker als je tientallen producten per dag verkoopt.”

Maar voordat je eenmaal aan winst kunt gaan denken, moet er eerst een website komen. Er kan een grove driedeling in de soorten pagina’s worden gemaakt. Enerzijds zijn er webwinkels met licentie. Deze sites zijn over het algemeen professioneel van opzet en zeer gebruiksvriendelijk. Je betaalt maandelijks of jaarlijks een geldbedrag aan de dienstverlener.

Een andere vorm is de open source-variant, die je vaak vrije toegang geeft tot een broncode van een website. Eigenhandig of met tussenkomst van een programmeur maak je desgewenst een aantal aanpassingen. Daarnaast kan een webshop worden ontworpen die is toegespitst op de individuele wensen van de klant. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan.

Maar ook als de pagina eenmaal online is, kun je niet achteroverleunen, want producten verkopen zichzelf immers niet. „Er moeten klanten worden getrokken. Een goede manier is Google

Adwords, waarmee je naast resultaten van de zoekmachine en op diverse websites adverteert. Verder kun je ook zoekmachineoptimalisatie overwegen, waardoor je hoger ’bovenaan’ komt te staan. Een andere mogelijkheid is affiliaties maken voor de winkel: op de site van derden komt een verwijzing naar jouw shop en bij elke verkoop krijgt de publisher een percentage van de omzet.”

Wie voor een zo groot mogelijke omzet wil zorgen, moet met zijn of haar website het vertrouwen van de klant winnen. Een keurmerk als het Thuiswinkel Waarborg schept zekerheid omdat de webwinkel in zo’n geval aan bepaalde gedragsregels voldoet. Via het indienen van een aanvraag is het mogelijk om ervoor in aanmerking te komen.

„Vertrouwen is een van de drie belangrijke V’s voor webwinkeliers: de eerste is van verkeer, want klanten moeten immers naar jouw site komen. De tweede is zoals gezegd van vertrouwen en de derde van verkoop. Als je zorgt dat deze V’s zo goed mogelijk worden ingevuld, heb je grote kans op succes.”

Dit artikel verscheen eerder in De Telegraaf van zaterdag 23 januari 2010.