Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Awards naar vertrouwde en nieuwe gezichten

2017-05-27
  • 5:30

Het podium van Grand Hotel Huis ter Duin was op 26 maart het terrein van pure online-spelers, 'traditionele' winkelketens, voormalig postorderaars en ecologische multichannelers. Ze namen ieder een of meer van de 22 onderscheidingen in ontvangst tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards 2009. Twinkle vroeg enkele winnaars om een reactie.

Tekst: Arjan van Oosterhout en Marieke Verdonk

VAKPRIJZEN
Thuiswinkel Award
Wehkamp.nl
Paul Nijhof, CEO

Wat betekent het om de Thuiswinkel Award te winnen?
'Het is ongelofelijk belangrijk! Een prachtige beloning voor de enorme hoeveelheid werk die door alle medewerkers is verzet.'

Wat is het geheim van Wehkamp.nl?
'Het merk Wehkamp.nl is opnieuw geladen met de merkwaarden eigenzinnig, verrassend, betrokken en actueel. Die hebben we heel consistent vertaald naar alle contactmomenten met onze klanten.'

Hoe hebben jullie de winst met jullie bezoekers gedeeld?
'Met een cadeautje: een prachtig tafellaken met servetten voor de paasdagen. Daarnaast met vele scherpe aanbiedingen. Uiteraard hebben we luidkeels geroepen: "Dankjewel!"

Wat is er voor jullie in dit stadium belangrijker: de vakprijs of een publieksprijs?
'Ik hecht zeer veel waarde aan de vakprijs. Als een deskundige en ervaren vakjury je de hoogst haalbare prijs toekent, is dat een onderstreping van de juiste koers. Ik zie het dan ook als een kwestie van tijd voordat álle Nederlanders het nieuwe Wehkamp.nl omarmen!'

Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
'Dat meer dan 1 miljoen Nederlanders hun stem uitbrachten! De thuiswinkelbranche is niet meer weg te denken uit de Nederlandse maatschappij.'

Starter Award
Eco-Logisch.nl
Bart de Vries, directeur

Wat betekent het voor Eco-Logisch om de Starter Award te winnen?
'Aan milieuvriendelijk kleeft vaak een geitenwollen-sokkenimago, maar wij zijn een nieuw en modern concept. Deze prijs bewijst dat we op de goede weg zijn en het geitenwollen-sokken-imago achter ons kunnen laten.'

Wat is het geheim van Eco-Logisch?
'Eco-Logisch is het voorbeeld voor het "nieuwe winkelen", waarbij winkel en webwinkel elkaar ondersteunen en de webwinkel vooral dient als platform voor producten, kennis, innovatie en dialoog.'

Jullie hebben voor 26.000 euro aan diensten gewonnen. Wat is het eerste wat jullie daarmee gaan doen?
'We zijn net begonnen met onze Duitse en Belgische website. De duizend pakketen die we gratis mogen versturen gaan dus allemaal naar Duitsland en België.'

In welke categorie doen jullie volgend jaar mee?
'In de categorie Innovatie. We hebben nog veel meer ideeën op de plank liggen, waarmee we volgend jaar zeker een grote kans maken.'

Innovatie Award
Luisterrijk.nl
Dirkjan van Ittersum, directeur

Wat betekent het voor Luisterrijk.nl om de Innovatie Award te winnen?
'Het is een hele eer om te winnen van vooraanstaande partijen als Hema en Rabobank. Vooral de keuze voor MP3 met watermerken in plaats van klantonvriendelijke DRM beviel de jury. Een riskante stap, maar uiteindelijk de juiste.'

Wat is 'het geheim' van Luisterrijk.nl?
'Klein beginnen, stug doorgaan en heel veel aandacht voor de klantwensen.'

Welke plannen liggen er klaar om op de website door te voeren?
'Onze site is bijna helemaal geschikt gemaakt om als white-labelpartner te kunnen fungeren voor integratie in shops van derden. Wij voeren gesprekken met potentiële partners en werken daarnaast continu aan de uitbreiding van ons assortiment.'

Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
'Thuisbezorgd.nl. Ik kende die site nauwelijks. Toch eens een maaltijd bestellen daar.'

PUBLIEKSPRIJZEN
Beste Webwinkel van Nederland groot:
Bol.com
Daniel Ropers, CEO

Wat betekent het voor Bol.com om nog een jaar Beste Webwinkel van Nederland te mogen heten?
'Het winnen van de prijs der prijzen is een geweldige eer. Webwinkels weten elk jaar de lat weer een stuk hoger te leggen en daarmee veranderen ook de verwachtingen van de consument. Dat we voor de tweede keer op rij zijn verkozen tot allerbeste webwinkel van Nederland laat zien dat we niet alleen veel, maar ook erg enthousiaste klanten hebben.'

Wat blijft er nog te wensen over voor de komende jaren?
'Ons doel is van Bol.com de beste winkel van Nederland te maken voor alle kopers van boeken, entertainmentartikelen en elektronica. We hebben dus nog grootse plannen. Zoals ik tijdens de uitreiking van de Thuiswinkel Awards al zei: "Ain't seen nothing yet!"'

Wat was voor u de verrassing van de avond?
'De winnaars in de categorie Klein laten zien dat je niet miljoenen hoeft te investeren om een heel goede webwinkel te kunnen bieden en enthou-siaste klanten te trekken. Ze zijn de belofte van de toekomst voor de thuiswinkelbranche!'

Beste Webwinkel van Nederland klein:
Label54.nl
Roy Uijtenhaak, mede-eigenaar

Wat betekent het om door de consument te worden gekozen tot Beste Webwinkel van Nederland?
'Een juryprijs zou ook supermooi zijn, maar de waardering van je eigen klanten is toch de beste die je kunt krijgen.'

Wat - denkt u - waardeert de consument aan uw webwinkel?
'Het assortiment, een mix van bekende merken en exclusief geïmporteerde street fashion. Dit in combinatie met snelle leveringen en een no-nonsense klantenservice met snel, vakkundig en informeel contact met de klant.'

Wat blijft er nog te wensen over voor de komende jaren?
'Op technisch gebied blijven we innoveren. Zo komt er op korte termijn al een nieuwe lay-out met verbeterde zoekfunctie en een retourmodule waarmee de klant zelf zijn retouren kan aanmelden en afhandelen.'

Wat was voor u de verrassing van de avond?
'Het winnen van de prijs in onze categorie was al geweldig, maar het winnen van de overallprijs hadden we dus echt niet zien aankomen!'

Categorie Vliegtickets
Vliegtickets.nl
Diederik Rus, managing director

Wat betekent het voor Vliegtickets.nl om door de consument te worden gekozen tot Beste Webwinkel in de categorie Vliegtickets?
'Het is als een kroon op ons werk. We werken er continu hard aan om onze webwinkel verder te verbeteren.'

Wat - denkt u - waardeert de consument aan uw webwinkel?
'Vooral het gemak, het aanbod, de service en de helderheid. Bij ons kan je, zonder onnodige toeters en bellen, gemakkelijk en snel alle vliegtickets boeken van en naar wereldwijde bestemmingen van alle vliegmaatschappijen. Voor vragen staat een contactcenter paraat.'

Wat blijft er nog te wensen over voor de komende jaren?
'Onze wens is dat elke Nederlander bij vliegtickets automatisch denkt aan Vliegtickets.nl.'

Wat was voor u de verrassing van de avond?
'Een van die twee overige genomineerden in onze categorie was Transavia.com, de grootste webwinkel van Nederland volgens de Twinkle100. Het is dan toch een positieve verrassing dat juist Vliegtickets.nl deze prestigieuze award in ontvangst mocht nemen.'

Categorie Financiële diensten
PayPal
Robbert de Haan, marketing director PayPal Benelux

Wat betekent het voor PayPal om door de consument te worden gekozen tot Beste Webwinkel in de categorie Financiële diensten?
'PayPal is pas twee jaar actief in Nederland en het is daarom fantastisch dat consumenten hun waardering hebben uitgesproken.'

Wat - denkt u - waardeert de consument aan uw diensten?
'Buiten snelheid en gemak biedt Paypal ook extra veiligheid, want het is niet nodig om te pas en te onpas persoonlijke en financiële gegevens achter te laten bij webwinkeliers. Daarnaast zijn we voortdurend bezig met innovaties, zoals shopping community PayPal Deals.'

Wat blijft er nog te wensen over?
'Heel Nederland moet bekend worden met onze dienst, zowel consumenten als webwinkeliers. Verder willen wij ons in de toekomst gaan richten op betalen via mobiel en tv.'

Wat was voor u de verrassing van de avond?
'Onze winst, om eerlijk te zijn! We namen het als underdog op tegen Rabobank en SNS Bank en wisten van tevoren niet dat zoveel mensen zich voor ons zouden mobiliseren.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 04-2009