Twinkle | Digital Commerce

Internetbureau probeert het met nieuwe foldersite

2017-05-27
  • 1:17

Hoewel Kieskeurig.nl vanwege het geringe animo onlangs nog de stekker trok uit E-folders.nl, acht Greenmedia de tijd rijp voor een nieuwe foldersite: Folderkoopjes.nl.

Net als E-folders.nl tot voorkort deed, biedt Folderkoopjes.nl een online-overzicht van de papieren folders van landelijke winkelketens.

De nieuwkomer wil zich van de overgebleven foldersites onderscheiden door de mogelijkheid folders per categorie met elkaar te vergelijken. Zo staan de folders van concurrerende bouwmarkten 'uitgevouwen' onder elkaar, waardoor een bezoeker al scrollend kan zien waar hij bijvoorbeeld een boor tegen korting kan kopen.

Bewerkelijk
'Mensen willen wel folders bekijken op het internet', zegt Gijs Kooij van Greenmedia, 'maar dan moet het makkelijker zijn. Alsof je ze op de bank zit door te vlooien. Wij bieden de kans folders te vergelijken zonder verschillende browser-schermen te hoeven openen. Aanvankelijk wilden we functionaliteit ontwikkelen om losse producten doorzoekbaar te maken, maar dat bleek te bewerkelijk.'

Verdienmodel
In tegenstelling tot de meeste andere foldersites linkt Folderkoopjes.nl niet door naar de winkelketens die de krantjes verspreiden. Het verdienmodel is dan ook niet op cost-per-click (cpc) gebaseerd. Kooij: 'We willen verdienen aan advertenties, want ik denk niet dat cpc aanslaat bij winkelketens. Zaak is dat we eerst bereik opbouwen. Vervolgens kunnen we winkeliers bijvoorbeeld aanbieden te adverteren in onze nieuwsbrief of speciale plekken op de site. Denk daarbij aan topposities of tips die we verstrekken.'

Koppeling met webwinkels
Folderkoopjes.nl mikt vooralsnog geheel op kopers in fysieke winkels, ook omdat de folderaanbiedingen niet altijd online gelden en sommige folderaars simpelweg geen webwinkel hebben. 'Op den duur willen we wel kijken of we een koppeling met webshops kunnen maken', aldus Kooij.