Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh' Factor doet zijn naam steeds meer eer aan

2024-04-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

Slechts vier jaar na de overname is bedrijfsonderdeel Factor al een belangrijke ‘factor’ voor maaltijdboxenbezorger HelloFresh. De verse maaltijden-tak van het bedrijf is inmiddels goed voor een kwart van de verkopen van HelloFresh zelf.

In eerste instantie was Factor alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. De afgelopen jaren breidde de dienst uit naar Australië, Canada, België en Nederland. Vanaf vandaag komen daar Zweden en Denemarken bij.

Dat HelloFresh investeert in Factor valt te verklaren. Het bedrijf ziet een toenemende vraag naar gemak (de maaltijden van Factor hoeven alleen opgewarmd te worden) en dat valt terug te zien in de cijfers. Factor is inmiddels goed voor ongeveer een kwart van de omzet van HelloFresh, blijkt uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers (Q1). De omzet van Factor groeide met 56 procent naar 496 miljoen euro, vorig jaar was dit in diezelfde periode nog 322 miljoen euro.

Nieuwe klantgroep

Met Factor boort HelloFresh ook een nieuwe klantgroep aan, zo liet co-managing director Christiane Schrijvers–von Griesheim eerder aan Twinkle weten: ‘Factor trekt een nieuwe demografie van klanten aan, die voorheen niet aangesproken werd door onze maaltijdbox merken. Consumenten die niet van koken houden, zijn bijvoorbeeld eerder geneigd Factor te proberen. Daarnaast richten we ons op personen die een handige maaltijdoplossing nodig hebben om een speciaal dieet te volgen en personen die een gemakkelijke oplossing willen voor smakelijke maaltijden.’

Wat de bijdrage van Factor aan het resultaat van HelloFresh is, is niet duidelijk. Het bedrijf specificeert de brutowinstcijfers verder niet. Wel daalde die brutowinst van 66,1 naar 16,8 miljoen euro. Het bedrijf geeft wel aan in het eerste kwartaal veel aan marketing uit te geven, en extra vanwege Factor.

Lees ook: ‘Dit is HelloFresh’ nieuwe kant-en-klare maaltijdenservice Factor’ (16 augustus 2023)