Twinkle | Digital Commerce

Dit is HelloFresh’ nieuwe kant-en-klare maaltijdenservice Factor

2023-08-16
1000562
  • [interview]
  • 3:14

De HelloFresh Group breidt in Nederland en Vlaanderen uit met een aanbod verse kant-en-klare maaltijden, verpakt in een service genaamd Factor. Het zijn de eerste Europese markten voor Factor, na eerder de VS en Canada. Over de lancering hier sprak Twinkle met co-managing director Christiane Schrijvers–von Griesheim. ‘We willen marktleider worden in Nederland en Vlaanderen.’

Factor werd in 2020 overgenomen door HelloFresh, om naast maaltijdboxen een nieuwe markt aan te boren. In eerste instantie was de dienst alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, en dat bleek een succes. Factor is daar naar eigen zeggen marktleider. Begin dit jaar besloot het bedrijf Factor uit te breiden naar Canada. Nu komt Factor dus voor het eerst naar Europa, met Nederland en Vlaanderen als eerste markten. Met Factor wil HelloFresh consumenten warm maken voor versbereide, gezonde kant-en-klare maaltijden. Maar waarom beginnen in Nederland en Vlaanderen? ‘Uit onze zorgvuldige marktanalyse is gebleken dat consumenten in Nederland en België klaar zijn voor deze service, dankzij de hoge penetratiegraad van food solutions in e-commerce en de voorkeur voor gemak’, stelt Schrijvers–von Griesheim. ‘Zo blijkt uit data dat met name consumenten in Nederland steeds vaker online op zoek gaan naar kant-en-klare oplossingen. Uiteindelijk is ons doel dat Factor een succesvolle en duurzame oplossing wordt voor elk huishouden in Nederland en Vlaanderen.’

Druk, druk, druk

Op de site van Factor kunnen klanten kiezen uit twaalf verschillende soorten gerechten, die regelmatig worden aangevuld. Er wordt rekening gehouden met verschillende diëten, zoals: flexitarisch, pescotarisch, keto of vegetarisch. In totaal is een kwart van de maaltijden veganistisch of vegetarisch. De menu's worden door diëtisten goedgekeurd en door chefs bereid. Online geven klanten op hoeveel maaltijden ze per week willen ontvangen. Met Factor wil HelloFresh klanten bedienen die te druk zijn om zelf maaltijden te bereiden of juist geen zin hebben om te koken. Voordeel is dat HelloFresh hier al beschikt over een eigen logistieke tak en de nodige marktkennis. Schrijvers–von Griesheim: ‘Factor is de enige “ready to eat”-service in Nederland en Vlaanderen die kan meeschalen op basis van een bestaande operatie in maaltijdpakketten.’

Op logistiek gebied is het ook een voordeel dat HelloFresh hier al zit, stelt Schrijvers–von Griesheim. ‘We kunnen profiteren van de reeds bestaande bezorging die in de regio actief is. Alle maaltijden van Factor worden met de bekende groene bestelwagens direct bij onze klanten thuisbezorgd. Alle leveringen zijn gekoeld en 65 procent van de leveringen van het HelloFresh wagenpark wordt al georganiseerd met elektrische voertuigen.’

Dan de prijs: klanten krijgen de eerste weken korting, maar daarna betaalt men al gauw 8 tot 9 euro per maaltijd. Is men wel bereid de portemonnee te trekken voor deze maaltijden? Bij Factor denken ze – vanzelfsprekend – van wel. ‘De prijzen van Factor zijn concurrerend met andere alternatieven en bovendien bieden we consistente kwaliteit bij levering, ingrediënten en variëteit’, verklaart Schrijvers–von Griesheim. ‘We besparen onze klanten tijd, voedselverspilling en stress. Als we alle bijkomende factoren in aanmerking nemen, kunnen onze maaltijden zelfs goedkoper zijn dan afhaalmaaltijden bestellen.’

Vaarwater

Met Factor wil HelloFresh duidelijk een ander soort klanten bereiken. Maar begeeft het bedrijf zich met de service niet te veel in het vaarwater van maaltijdbezorgers? Volgens Schrijvers–von Griesheim moet Factor vooral worden gezien als aanvulling op het bestaande aanbod. ‘Factor trekt een nieuwe demografie van klanten aan, die voorheen niet aangesproken werd door onze maaltijdbox merken. Consumenten die niet van koken houden, zijn bijvoorbeeld eerder geneigd Factor te proberen. Daarnaast richten we ons op personen die een handige maaltijdoplossing nodig hebben om een speciaal dieet te volgen en personen die een gemakkelijke oplossing willen voor smakelijke maaltijden.’

Duidelijk is in ieder geval dat HelloFresh vertrouwen heeft in de mogelijkheden van Factor. Zo moet de nieuwe service marktleider worden in Nederland en Vlaanderen en wordt verdere uitbreiding in Europa niet uitgesloten, stelt de co-managing director. ‘We zijn erg enthousiast over de potentie voor groei in Nederland en Vlaanderen, maar ook in Europa als geheel. We hebben ambitieuze plannen en willen Factor laten groeien tot een alternatief voor huishoudens in de regio.’