Twinkle | Digital Commerce

Colruyt test winkelwagen die zelf de boodschappen scant

2024-03-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Supermarkt Colruyt test in een filiaal in Halle – onder de rook van Brussel – de komende maand een slimme winkelwagen, die boodschappen zelf scant en automatisch afrekent aan het einde van de rit.

Het is voor het eerst dat het bedrijf een test doet met zo’n slimme winkelwagen, wel testte Colruyt enkele jaren geleden al een kassaloos winkelconcept, samen met Spar.

De winkelwagen is eerst in het ‘innovatielab’ van Colruyt Group getest en is nu klaar voor het echte werk. Opvallend is dat hoewel de kar de komende maand in een winkel van Colruyt wordt getest, dit in eerste instantie alleen door eigen werknemers van Colruyt wordt gedaan. Later wordt gekeken of ook klanten het uit mogen proberen.

Colruyt is vrij enthousiast over de slimme winkelkar, die ervoor zou zorgen dat klanten sneller en eenvoudiger boodschappen kunnen doen. De kar is voorzien van verschillende sensoren, met behulp van AI controleert de ‘Smart Cart’ de correcte registratie en het gewicht van de producten. Klanten kunnen bijhouden wat ze in de kar hebben gelegd door een tablet die in het handvat van de kar is verwerkt. Kortingen worden ook verwerkt tijdens het scannen. Als een klant toch een ander product wil, kan hij dit aangeven in de interface en het product terugleggen.

Uiteindelijk moet AI ervoor zorgen dat op termijn het registratieproces van de producten sneller verloopt. Volgens Jo Willemyns, coo retail bij de Colruyt Group, kan de Smart Cart daarnaast verder worden ontwikkeld als digitaal platform. Zo kunnen klanten in de toekomst bijvoorbeeld worden geholpen bij het zoeken naar producten en het helpen herkennen van promoties. ‘Het wordt op termijn dus mogelijk deze kar in te zetten als communicatie- en interactiekanaal met de klant op hét meest relevante moment voor hen en voor ons: een interessante opportuniteit.’