Twinkle | Digital Commerce

Verschuivingen door AI

2024-02-19
1000562
  • [opinie]
  • 2:16

Sinds de introductie van ChatGPT zien we dat AI in het Westen snel een grote impact kreeg op e-commerce. Het schrijven en vertalen van productcontent is makkelijker dan ooit. Zoekmachines worden slimmer, omdat Large Language Models (LLM) als ChatGPT beter begrijpen dat een oplader hetzelfde betekent als een adapter.

Op het gebied van marketing kunnen kleinere bedrijven betere campagneteksten maken, snel beschikken over AI-gegenereerd beeldmateriaal en klantenservice-chatbots worden met de dag beter. In China zijn ze al langer fan van het inzetten van AI. Welke grote veranderingen zien we daar?

20 procent lagere salarissen

In China gebeurt meer dan de helft van de aankopen via een socialmediakanaal. Dit gaat vrijwel altijd via een influencer of een eigen brand livestream op bijvoorbeeld DouYin (de Chinese TikTok) en RED. Deze miljoenen streamers hebben sinds 2022 een nieuwe concurrent, namelijk AI gegenereerde klonen. Deze kosten slechts een paar honderd euro om aan te laten maken bij bedrijven als Weta365. Deze klonen kun je zelf configureren, of trainen op jouw eigen historische beeldmateriaal. Je hebt dan dus een host die 24/7 in livestreams producten kan promoten met scripts die geschreven zijn door modellen als ChatGPT. In een livestream worden ook vaak vragen gesteld door een klant. Deze kunnen de AI-klonen ook zelf beantwoorden. Doordat die klonen dermate goed zijn, zie je dat bedrijven hun ingehuurde hosts nu langzaam kunnen vervangen. Met als gevolg dat de salarissen van deze hosts in een jaar tijd met 20 procent gezakt zijn. Alleen echte influencers met een grote fanbase zijn nog veilig; de vraag is hoe lang nog.

Producten die naar klanten zoeken

Webshops in het Westen zijn extreem goed in klanten zo snel mogelijk naar het product leiden dat ze zoeken. Zoekmachines en filters staan centraal in de klantreis: alles moet zo efficiënt mogelijk. In China hebben ze er echter een kunst van gemaakt om je producten te laten zien waarvan je nog niet wist dat je ze wilde kopen. Zoeken staat niet centraal, maar juist aanbevelingen en dus AI.

De Chinese e-commercegiganten zien de tijd die de klant spendeert in andere apps als hun grootste concurrent. De AI-modellen van de aanbevelingen zijn daarom getraind om de klant zo lang mogelijk in de app te laten ‘hangen’ door het zo inspiratievol, amuserend en verslavend mogelijk te maken. Hoe langer de klant bij jou is, hoe meer hij zal spenderen. De absolute koning van schermtijd is TikTok, met meer dan een uur per dag per gebruiker. Vandaar dat de Chinese variant DouYin in drie jaar tijd 15 procent marktaandeel heeft gewonnen van ‘traditionele’ e-commerce.

In Nederland hebben alle e-commercereuzen gespecialiseerde aanbevelingsteams. De techniek is niet nieuw voor ons, maar je ziet dat we de aanbevelings-AI-modellen nog niet op de voorgrond willen plaatsen van de klantervaring.