Twinkle | Digital Commerce

Humor: niet meetbaar, wel belangrijk

2024-02-06
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:60

0,01 procent conversieverbetering, een cent goedkopere levering, een hogere LCP-score volgens Google; in de webwinkelwereld wordt alles in de gaten gehouden en als je het kunt meten, is het waar.

Je zou het haast vergeten, maar er zijn ook dingen wél waar terwijl je ze niet kunt meten. Hoe vaak maakt het hart van een klant een sprongetje bijvoorbeeld? Hoe vaak zitten klanten met plezier achter hun laptop of op hun telefoon? Waarom komen ze terug naar die ene webwinkel?

In ‘echte’ winkels weten ze het al sinds de eerste deuren werden geopend. Als je klanten oprecht en vriendelijk helpt, hebben ze het naar hun zin, voelen ze zich gezien en komen ze graag nog eens terug. In de online wereld doet iedereen net alsof het zo emotieloos mogelijk moet. Alsof alleen de ratio de uiteindelijke keuze stuurt. Alsof alleen meetbare gegevens de waarheid verklaren. Coolblue lijkt de uitzondering; een webwinkel die grapjes maken tot kunst heeft verheven. Nagenoeg alle andere webshops zijn in een doodlopende efficiency ratrace beland. Allemaal strijden ze tegen reuzen als Amazon en bol, terwijl ze weten dat ze die nooit gaan verslaan en sterker nog, ze worden slechts afhankelijker van hen tegen een steeds hogere prijs.

De kern van het probleem lijkt te liggen in de angst om te kiezen. Want humor betekent kiezen. Niet iedereen vindt jouw grapjes leuk. Maar hier wordt ook de kans gemist om echte verbinding te maken. Want ook online gaat de echte connectie niet via de ratio, maar via het gevoel.

Stel je voor dat je een webwinkel bezoekt en niet alleen het woord ‘sale’ schreeuwt je toe, maar een grapje waar je echt om moet lachen. Of dat orderbevestigingsmailtjes niet alleen informatief, maar ook amusant zijn. Dit soort kleine aanpassingen kunnen een wereld van verschil maken in de gebruikerservaring. Ze kunnen een merk menselijk maken en daarmee ook op langere termijn levensvatbaar. Onderzoek toont aan dat humor de aandacht trekt, merkherinnering verbetert en de kans op herhaalaankopen vergroot.

In een wereld vol keuzes kan humor een webwinkel onderscheiden in een overvolle markt. Het is tijd voor webwinkels om de angst voor het afwijken los te laten en ruimte te maken voor meer plezier en persoonlijkheid. Dit betekent niet dat elke webwinkel plotseling een comedyshow moet worden. Maar een beetje originaliteit, een snufje persoonlijkheid, en ja, een gezonde dosis humor, kunnen het online winkelen veranderen van een noodzakelijke klus in een aangename, memorabele ervaring. En een beetje lachen kan sowieso nooit kwaad.