Als grote logistieke speler streeft PostNL naar een zo klein mogelijke impact op het milieu en tegelijkertijd een zo positief mogelijke invloed op mens en maatschappij. Hoe en waarom?
Daarover vertellen Thijs Kerckhoffs, directeur PostNL Bijzondere Momenten Fonds en Suzanne Debrichy, Lead Sustainability. “We zijn het aan onze stand verplicht om iets te doen, maar veel belangrijker is dat we écht van betekenis willen zijn.”
Om als grote logistieke speler de strategie te kunnen bepalen en duurzame keuzes te kunnen maken zoekt PostNL actief de samenwerking op. Dat doen ze binnen de organisatie, maar ook daarbuiten met brancheorganisaties en gemeenten. Samen werken ze aan meer verbinding in de samenleving. Debrichy: “Door in gesprek te gaan kun je niet alleen goed anticiperen op trends en ontwikkelingen, het zorgt ook voor meer draagkracht en focus. We voeren deze gesprekken omdat we allemaal hetzelfde willen: een zo duurzaam mogelijke samenleving.”
Impact op het milieu
Om écht impact te kunnen maken, kijkt PostNL in eerste instantie altijd naar zichzelf; welke rol heeft het en welke impact maakt het? “Om te weten wat we kunnen - en moeten - doen, kijken we eerst naar de eigen footprint. Mede daarom zijn we al in 2007 begonnen met het inzichtelijk maken van onze impact op het milieu. Zo weten we waar we staan en waar we naartoe willen werken. Om dat kracht bij te zetten hebben we ons commitment afgegeven aan het klimaatakkoord Parijs”, legt Debrichy uit. De doelstelling om de impact op het milieu zo klein mogelijk al dan niet positief te maken, gaat over de toekomst, maar de organisatie wil ook vandaag al iets doen. Zo vinden ze het belangrijk om bijvoorbeeld uitstootvrij te bezorgen in de grote steden omdat juist daar de meeste mensen wonen en je daarmee snel veel positieve impact creëert. “We kunnen niet alles meteen veranderen of aanpassen, maar iedere stap is er één. Door te rijden met LEVV’s, kleinere elektrische voertuigen dragen we bij aan uitstootvrij bezorgen, nemen we letterlijk minder ruimte in beslag en vergroten we op die manier de leefbaarheid in deze steden. Alle beetjes helpen, en dat is ook waar we oprecht in geloven.”
Het postbedrijf dat in 2024 haar 225-jarig jubileum viert, heeft grote transities meegemaakt en doorstaan. Hoe? Door scherp te zijn en altijd te kijken naar wat er in de wereld en de markt gebeurt, stelt Debrichy. “We zijn ooit duurzaam begonnen door lopend en op de fiets post te bezorgen. Daar kwam op een bepaald moment de vraag naar snellere en internationale bezorging bij, en daar hebben we op geanticipeerd. Met de enorme groei van e-commerce kwam alles in de wereld binnen handbereik, dat is ontzettend gaaf maar op lange termijn niet houdbaar. Omdat we niet kunnen blijven doen wat we doen, kijken we enerzijds naar hoe ons bedrijf erover tien tot twintig jaar moet uitzien maar ook naar hoe we slimmer kunnen bezorgen. Om echt duurzaam te kunnen zijn, is het belangrijk dat je het onderdeel maakt van je strategie. Precies daarom hebben we ons ESG-team (Environmental, Social & Governance) geborgd binnen de strategieafdeling.”
PostNL Bijzondere Momenten Fonds
Om de mensen die het nodig hebben een steuntje in de rug te bieden en om de verbindende rol in de samenleving te onderstrepen is PostNL vorig jaar het Bijzondere Momenten Fonds gestart. Kerckhoffs: “We werken met goede doelen en verenigingen samen door het eigen netwerk in te zetten voor onder andere Stichting Jarige Job en het Ouderenfonds. Het bezorgen van verjaardagspakketten en kerstkaarten zorgt voor een bijzonder moment. En daar dragen we maar wat graag aan bij.”
Afgelopen september werd PostNL uitgenodigd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor een rondetafelgesprek in de Week van Eenzaamheid samen met koningin Máxima. Kerckhoffs vertelde hier over bezorger Jan, die dagelijks medische pakketten bij een oudere vrouw bezorgde. “Op een dag vroeg de dame het bestelde pakket in een kast te zetten. Hier trof hij alles wat hij eerder bezorgd had aan. Wat bleek? De dame bestelde steeds een pakket om bezorger Jan te zien. Hij was namelijk de enige met wie ze contact had. Het is triest, maar tegelijkertijd ook een voorbeeld van hoe onze bezorgers echt contact maken.”
Iets terugdoen
PostNL verbindt mensen dus niet alleen door post en pakketten te bezorgen, maar ook door om te kijken naar mensen in de samenleving. Zo zien vele PostNL-bezorgers soms dat het niet zo goed met iemand gaat. “Zij zien bijvoorbeeld gordijnen die steeds dicht zijn, de stapel post op de deurmat die zich opstapelt of een bewoner die zich vastklampt aan hen. ’Als een bezorger een “niet pluis gevoel” heeft dan kan hij dat vrijwillig en anoniem doorgeven aan een welzijnsorganisatie. Hierdoor kan hulp worden geboden die eventueel nodig is. We doen dit nu voor 13 gemeenten, maar we hopen snel uit te kunnen breiden naar meerdere gemeentes. Onze betrokkenheid gaat ver terug, we staan dan ook al jarenlang midden in de samenleving. Voor wat zich in de straten van Nederland afspeelt, willen en kunnen we onze ogen niet sluiten. We zijn het aan onze stand verplicht om iets te doen, maar nog belangrijker: we willen het ook écht!”, aldus Kerckhoffs.
Ook met het Leger des Heils heeft PostNL de handen ineengeslagen. Omdat veel mensen de buurthuiskamers vaak niet weten te vinden, worden er bij deze locaties pakketautomaten geplaatst. Voor elk pakket dat bij deze pakketautomaat wordt opgehaald doneert PostNL een bijdrage aan het Leger des Heils voor bijvoorbeeld een kop koffie of een kop soep. Een ander voorbeeld is dat sommige pakketautomaten sinds kort worden omgebouwd tot stadstuin. Debrichy: “Om de biodiversiteit te stimuleren worden bovenop de pakketautomaat planten gezet die vlinders en bijen aantrekken. En er staan insectenhuizen naast waar de dieren kunnen overnachten. Met slechts een paar vierkante meter doen we iets voor de lokale biodiversiteit. Het is een van de manieren waarop we ons inzetten voor een duurzame samenleving en waarmee we ook willen laten zien dat iedereen iets kan bijdragen.”
Klein gebaar
Niet alleen bedrijven zijn bezig met duurzaamheid, ook consumenten willen helpen in duurzame handelingen. Volgens Debrichy zijn veel consumenten naarstig op zoek naar handelingsperspectief. “Ze willen wel bijdragen, maar weten lang niet altijd wat ze kunnen doen. Om in dezelfde richting te kunnen werken, leggen wij uit waarom iets duurzamer is, maar ook wat de rol van PostNL en de consument is. Die zien soms door de vele groene bomen het bos niet meer. Denk aan bezorgvoorkeuren waarmee we efficiënter kunnen bezorgen en minder CO2 uitstoten.” Kerckhoffs vult aan: “Veel mensen willen iets voor een ander doen, zeker als het laagdrempelig is. We bieden die mogelijkheden door bijvoorbeeld kinderpostzegels te kopen of een verjaardagscadeau te sturen aan Stichting Jarige Job. We werken continu aan nieuwe manieren om onze maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. Dat sluit niet alleen naadloos aan op waar we voor staan, maar ook bij wie we zijn!”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PostNL
Tekst: BBP Media Beeld: PostNL