Twinkle | Digital Commerce

Kopen voor het goede doel

2017-05-26
  • 3:00

Een nieuwe manier van kopen, van consumeren. Dat is het 'Koop met je hart'-initiatief. Want als je via de site www.koopmetjehart.nl bij webwinkels als Bol.com, Dell of Telfort iets koopt, gaat een percentage van je aankoopbedrag naar een goed doel van je keuze. Zonder dat je meer betaalt overigens. 'Maatschappelijk verantwoord consumeren', vindt Steven Kraal, medeoprichter van de goede doelen-website.

Tekst: Evelyn Fox

In de Verenigde Staten is het concept een doorslaand succes. Een site als Igive.com wist in vijf jaar tijd twee miljoen dollar in te zamelen voor diverse goede doelen. Het concept is eenvoudig maar enorm doeltreffend. Als je via Koopmetjehart.nl naar een webwinkel gaat en daar je aankopen doet, krijgt de goede doelen-site een affiliate fee. Tot zover niks nieuws onder de zon, er zijn meerdere portals die op deze manier werken. Maar Koopmetjehart.nl spaart deze vergoedingen op en stort het bedrag vervolgens naar de aangesloten goede doelen. De consument bepaalt het doel. En de goede doelen hoeven niets te betalen voor deze dienst...

Goed gevoel

Voor alle betrokken partijen zijn er eigenlijk alleen maar voordelen, vertelt Kraal. 'De webwinkel betaalt toch al een fee aan de online-verwijzer. Dat nu 80 procent van dat bedrag naar het goede doel gaat, draagt bij aan een positief imago van het bedrijf. Ondernemers zijn vaak ietwat huiverig om zich aan één bepaald goed doel te binden vanwege het "stempeleffect". Omdat het de consument is die het goede doel kiest, hoeven ze daar nu niet bang voor te zijn. Bovendien boren ze een nieuwe doelgroep aan. Mensen die via onze site bij hen terechtkomen. En ze profiteren van gratis publiciteit', aldus een gedreven Kraal. Een goed doel dat er beter van wordt... een consument die zijn schuldgevoel afkoopt? Kraal: 'Het is niet onze ambitie om het koopgedrag van mensen te veranderen. Dat is een onmogelijke opgave: mensen blijven kopen, dat wordt alleen maar meer. In 2005 is 2,5 miljard euro online omgezet. Als maar één procent daarvan naar een goed doel gaat, is dat al een enorm bedrag. En ja, je "koopt" naast die cd of dat telefoontje een goed gevoel. Lijkt me niks mis mee.' TradeDoubler sluit mantelcontracten met de webwinkeliers en voorziet Koopmetjehart.nl van verkoopcijfers en marketinggegevens. De percentages verschillen per webwinkel. Apple doet mee voor 2,5 procent, Dell voor 5 procent en YvesRocher zelfs 12 procent. Bij reisbureaus gaat het vaak om een vast bedrag per boeking, tussen de 17,50 en 32,50 euro.

Bijna vanzelf

Kraal zou graag zien dat er straks op de betaalpagina van de webwinkels zelf een button staat van Koopmetjehart.nl. Dan werkt het concept niet meer op basis van een affiliate fee, maar is het een begrip op zich. 'Een soort bonuskaart. Dat de plussen van de Koopmetjehart-site zó groot zijn, dat de ondernemer kiest voor verantwoord maatschappelijk ondernemen als onderdeel van de bedrijfsfilosofie.' Maar eerst het aanbod in webwinkels en goede doelen uitbreiden. En meer publiciteit genereren. Al gaat dat bijna vanzelf, zegt Kraal.

Iets doen voor iemand anders

Koopmetjehart.nl is opgericht door Steven Kraal en Jeroen Schuuring, die een professionele achtergrond in e-commerce hebben. Daarnaast hebben ze als bestuursleden van Rotaract de afgelopen jaren diverse evenementen en acties voor goede doelen op poten gezet. Van landelijke geldinzamelacties tot een lokale theateravond of een dagje dierentuin met gehandicapte kinderen. Kraal: 'Ik heb het zelf goed en vind het fijn om wat te doen voor iemand anders. Dat is een rode draad in mijn leven.' De doelstelling van Koopmetjehart.nl is om structureel geld in te zamelen voor goede doelen. Een Raad van Advies van goede doelen-organisaties houdt toezicht op de geldstromen.

 Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2006