Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Gadero

2023-12-08
1000562
  • [interview]
  • 3:56

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Jasper Dijkstra, cco van Gadero.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Gadero?

‘In 2011 begonnen de broers Bijmolt met het online verkopen van hout via Buitenwarenhuis, dat later omgedoopt werd in Gadero. Er was destijds veel scepsis over de haalbaarheid van online verkoop in deze niche. Geen plank is immers gelijk. Daarnaast was (en is) transport een uitdaging. Maar, tegen alle verwachtingen in, kwam de groei sneller en heftiger dan verwacht. We begonnen eigen voorraden aan te houden en direct te verschepen vanuit ons hoofdkwartier in Groningen. Onze online aanwezigheid hebben we uitgebreid met montageservices en fysieke showterreinen. Zo zijn we snel maar organisch gegroeid naar een internationale organisatie.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘Onze site is in de afgelopen tien jaar enorm gegroeid in assortiment en mogelijkheden. De basis draaide nog steeds op hetzelfde platform dat bij de eerste orders in 2011 gebruikt werd. In de coronajaren, toen de vraag naar tuinhout explodeerde, bereikten we het plafond van de mogelijkheden. We hadden meer schaal nodig om zowel nationaal als internationaal te groeien. Daarnaast merkten we dat we op deelgebieden, zoals onze betaal- en orderprocessen, ontzorgd wilden worden, terwijl we op meer specialistische onderdelen zoals productmanagement, keuzehulp en configuratie zelf in de lead wilden zijn en sneller verbeterslagen wilden maken.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘In de eerste plaats de fundamenten. Het platform is helemaal gebouwd op basis van de MACH-principes: Microservices, API-first, Cloud-native en Headless. De eerste fase van de migratie was volkomen gericht op onze belangrijkste asset: content. Hier was echt sprake van een refresh. Het design werd aangepast, zodat gebruikers zich zonder afleiding kunnen focussen op onze producten en de daarbij behorende informatie rondom configuratie en constructie. Elk product, elke tekst en elke afbeelding hebben we in handen gehad, gewogen en opgepoetst voordat we het hebben overgezet.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘De eerste verwachting, sneller kunnen schalen, is al waargemaakt. We zien dat we binnen de specialistische applicaties binnen onze stack enorm snel slagen kunnen maken; zowel op het gebied van kennis en training van het team als met de introductie van nieuwe mogelijkheden en verbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan de optimalisatie van onze gepersonaliseerde productsortering. Voor wat betreft de andere verwachting, nog meer waarde uit onze content halen, lijkt het dat we geslaagd zijn voor onze lakmoesproef. Bij het overzetten van de content zijn we in hoge mate uitgegaan van de nieuwe EAT-principes van Google: Expertise, Autoriteit en Trust. Dat betaalde zich na de eerste spannende weken uit in 50 procent groei in onze top-3 posities en een enorme toename van de zichtbaarheid van onze rich en videocontent in Google.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De strategie, visie, principes en fasering zijn helemaal Gadero. De ontwikkeling is gedaan door RB2. Dit droeg bij aan een frisse en kritische blik. Daarnaast waren we beter in staat om sneller te starten en te schalen met de benodigde ontwikkelcapaciteit.’

Is het geplande budget overschreden?

‘We zijn keurig binnen het budget gebleven. Maar we hadden wel een ruime post “onvoorzien” die, zoals verwacht, op enig moment werd aangesproken. Met name de inrichting en configuratie van ons nieuwe PIM-systeem heeft de nodige resources en frustratie gekost.’

Heb je het redesign gevalideerd en welke methode heb je hiervoor gebruikt?

‘Het redesign hebben we uitgebreid laten testen via panelonderzoek. Daarnaast zijn we gefaseerd live gegaan, waarbij onze Vlaamse webshop gebruikt werd als “kanarie in de kolenmijn”. We zijn de eerste Vlaamse klanten terug gaan bellen over hun ervaringen. Daarnaast draaiden we overuren op webrecordings en in onze webanalytics. Pas na twee maanden volgden de andere shops.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Staar je niet blind op vorm en architectuur. De kracht van een webshop zit in de inhoud en het team dat de organisatie draaiend houdt. Een migratie geeft je de kans om een frisse start te maken op dit vlak. Laat die kans niet onbenut en neem de tijd om te bepalen wat je meeneemt in je verhuizing en wat je achterlaat. Dit geldt niet alleen voor absolute zaken zoals de eerder benoemde content, maar slaat ook op zachtere zaken zoals proces en manieren van werken, die toch ook gevormd zijn naar de mogelijkheden en nukken van het systeem. Neem hiervoor voldoende tijd in je planning op. Dit zagen wij pas halverwege de migratie voldoende in.’

Welke stappen wil Gadero in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘In de eerste plaats meer internationalisering. Daarnaast willen we de komende tijd de stap zetten van content naar functie, bijvoorbeeld een nieuwe versie rekentools voor het berekenen en selecteren van de juiste materialen voor een overkapping. Of het bieden van meer voorspelbaarheid rondom de tijd en methodes van leveren, zodat dit aansluit bij de afspraken die een klant heeft met zijn hoveniers- of timmerbedrijf.’