Het Europees Parlement heeft de voorlopige overeenkomst over de herroepingsfunctie, ook wel de herroepingsknop genoemd, aangenomen. Met deze 'knop' zouden consumenten direct een op afstand gesloten overeenkomst, dus ook online bestelde producten, kunnen herroepen.
In maart dit jaar kwamen de eerste berichten al naar buiten over deze mogelijke nieuwe knop. Dat leverde onduidelijkheid en protest op bij diverse webwinkeliers, bleek ook uit de rubriek de Kwestie uit ons aprilnummer. Op de vraag wie er zit te wachten op een herroepingsknop, gaf niemand volmondig aan er blij mee te zijn. Een goede klantenservice is belangrijk voor de webwinkeliers, maar een knop is dan net een stap te ver. Enkele webwinkeliers kwamen met hun eigen oplossingen, om te laten zien dat het ook anders kan. Ook de Consumentbond bleek in maart sceptisch te zijn over de knop, maar zag het wel als een stap in de goede richting. ‘Er is een aantal winkels dat het herroepingsrecht op creatieve manieren probeert in te perken. Nu speelt dat wel in een iets andere zin, bijvoorbeeld wanneer een product niet bevalt en de (web)winkelier weigert het geld terug te geven. Het is maar de vraag of die knop daar veel in gaat helpen, maar toch…’
Nog steeds roept de herroepingsknop veel vragen op. Waar moet die knop dan bijvoorbeeld komen en hoe werkt het op het moment dat de consument wil afzien van slechts een deel van de bestelling? Op antwoorden zullen we nog even moeten wachten, want momenteel is het nog onduidelijk hoe de regel in de EU geïmplementeerd zal worden.
Dit is toch een oplossing verzinnen voor een probleem dat er niet is door een stel onproductieve bureaucraten. Alle fatsoenlijke en relevante webwinkels hebben een goed retourenproces waarmee de klant zonder opgaaf van reden kan retouren. Dit werkt alleen weer bendes en fraude in de hand.
Als een webwinkel nu op een creatieve manier het herroepingsrecht inperkt zijn er genoeg stokken om mee te slaan.
Je reactie op Tinus:
Lijkt me zo waardeloos als je een bestelling inpakt en verstuurd dat de klant dan op de herroepingsknop drukt. Maar misschien toch beter als dat hij de bestelling ontvangt , pakket openscheurt en dan terug stuurd.
Je reactie op Christian:
Maak het mensen nog makkelijker om webwinkels op te lichten ja.. er word nu al achteloos misbruik gemaakt van het herroepingsrecht. Even iets kopen voor eenmalig gebruik of even wat aandoen maar een feestje.. Nu heb je straks de optie iets te bestellen, wachten tot het verzonden word en dan snel op 'stop' te drukken. Wachten tot je pakketje binnen en dan doen alsof je neus bloed 'ik heb toch op stop gedrukt, niet mijn fout dat het alsnog verzonden is.'
Je reactie op Peter:
Tja de introductie van een knop maakt het voor de consument er ook niet makkelijker op. Want wat gebeurd er als je op de knop drukt? Moet je een account hebben of opent er dan een formulier?
Je reactie op Patmania: