Twinkle | Digital Commerce

Retailmedia is sterk in opmars

2023-06-13
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

Retailmedia, het adverteren op websites van retailers, groeit zo snel dat het naar verwachting in 2028 de televisie voorbij zal streven als het gaat om advertentie-inkomsten.

Dit meldt Reuters. GroupM, 's werelds grootste media-inkoper, gaf aan dat het verwacht dat de advertentie-inkomsten van retailmediakanalen met 9,9 procent zullen groeien tot omgerekend 116,3 miljard euro in 2023 en daarmee de televisie-inkomsten zullen overtreffen in 2028, wanneer het 15,4 procent van de totale advertentie-inkomsten zal vertegenwoordigen.

Zo heeft het Nederlandse Ahold Delhaize ‘ongeveer de helft’ van zijn doel bereikt om de omzet van bedrijven buiten supermarkten tegen 2025 te laten groeien tot 1 miljard euro, een inspanning gericht op het verkopen van advertenties op de websites van zijn supermarkten en het genereren van inkomsten met inzichten in consumentengegevens. Dat zegt topman Frans Muller tegen Reuters. Bedrijven zoals Ahold Delhaize bouwen ondernemingen op die online advertenties verkopen aan bedrijven in consumptiegoederen, inclusief de mogelijkheid voor hun merken om als eerste te verschijnen in de zoekopdrachten van klanten of als ‘gesponsorde producten’.

Lees meer over retail media in dit achtergrondartikel