Twinkle | Digital Commerce

De eerste E-commerce Poort is een feit!

2023-01-04
1120630
  • [nieuws]
  • 2:20

Thuiswinkel.org organiseerde op 15 november 2022 de allereerste E-commerce Poort in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Een initiatief van de e-commerce belangenvereniging en haar leden om met politici, beleidsmakers en experts stil te staan bij de snelle ontwikkelingen in de e-commercesector en in gesprek te gaan over maatschappelijke en beleidsmatige uitdagingen.

Zo stond de eerste E-commerce Poort in het teken van het verduurzamen van de sector. Thuiswinkel.org voelt de urgentie om met verduurzaming bezig te zijn en ziet het als haar rol om een samenwerking tussen ketenpartners en concurrenten, maar ook met beleidsmakers en politici, vorm te geven, zo werd geconcludeerd tijdens de eerste E-commerce Poort.

Kantelpunt

In de ogen van Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, staat de sector op een kantelpunt. Ze kwam met een krachtige oproep: “Na de jarenlange groei van e-commerce is het noodzakelijk om te veranderen. De transformatie naar duurzame businessmodellen is een grote uitdagende opgave en dwingt tot samenwerking, met ketenpartners, maar ook met concurrenten. Het is cruciaal dat we de komende jaren deze transitie op de juiste wijze versnellen, en daar moeten we de kracht van digital commerce voor gebruiken.”

Steun en richting vanuit de politiek

De sector is op zoek naar een samenwerking met, en ook richting te krijgen vanuit, de politiek. Zo suggereerde Tweede Kamerlid Kiki Hagen (D66) om “een duurzaamheidsdoel voor lange termijn in te stellen, en hieraan vast te houden.” Ze riep op om ook tot verboden te komen van onwenselijke praktijken, zoals een verbod op materialen die niet herbruikbaar zijn en direct naar de verbrandingsoven gaan. Ook Eva van Esch (PvdD) toonde zich geïnteresseerd in het verder optrekken met de sector. “Het is de taak van de overheid om sturend te zijn, maar als een keurmerk zoals dat van Thuiswinkel.org ook voor duurzaamheid is te gebruiken, dan wordt het voor de consument inzichtelijk wat duurzaam is.”

Wegnemen misvattingen over online winkelen

De discussie vond plaats na een keynotespeech door Walther Ploos van Amstel, lector Stadslogistiek bij de Hogeschool van Amsterdam. Hij verschafte helderheid over een aantal stevige misvattingen over de sector. Zo wordt de zogenoemde ‘overlast’ van bestelbusjes niet veroorzaakt door e-commerce (nog geen 1% van het verkeer in woonwijken zijn pakketbussen) en is uit onderzoek gebleken dat een online aankoop twee tot drie keer minder belastend is voor het milieu dan een winkelaankoop. Toch riep Ploos van Amstel op om op andere manieren te kijken naar bezorglogistiek, met “de klant die bepaalt wanneer en hoe de bezorging plaatsvindt,” aldus de HvA-lector.

Een geslaagde middag

Antwoorden op grote vraagstukken kwamen er niet, maar Ten Ham spreekt niettemin over een geslaagde middag. Grote, relevante marktpartijen roerden zich actief in de discussies en zijn op zoek naar wegen vooruit. Ook Oscar Diele, directeur van Flinders en bestuurslid bij Thuiswinkel.org, geeft aan dat het thema meer leeft dan ooit. Daarnaast toont politiek Den Haag zich geïnteresseerd. Eva van Esch, Tweede Kamer-lid voor PvdD, staat open voor het idee dat Thuiswinkel. org een stevige rol pakt bij het definiëren van defi nities en ambities voor verduurzaming en, uiteindelijk, zelfs certificering.

Voor meer informatie over de E-Commerce Poort ga je naar thuiswinkel.org/ecommercepoort.


Gerelateerde artikelen: