Twinkle | Digital Commerce

100% waardevermindering!

2022-11-16
1120630
  • 1:48

Wanneer je een webwinkel runt, heb je automatisch te maken met verschillende wet- en regelgeving. Ank van Heeringen werkt sinds 2005 als jurist bij Thuiswinkel.org en bespreekt in haar artikelen voorbeelden uit de praktijk.

De consument

Ik heb de door mij ontvangen laarzen in de woonkamer gepast en er een paar stappen op gelopen. Omdat de laarzen te groot waren, heb ik ze weer in de doos gedaan en gebruikgemaakt van mijn herroepingsrecht. Ik kreeg echter van de verkoper te horen dat ik mijn geld niet terugkrijg omdat de laarzen vies en beschadigd zijn. Daar ben ik het niet mee eens, ik wil mijn aankoopbedrag terug.

De ondernemer

De laarzen zijn volledig in orde bevonden voor de verzending naar de consument. Bij ontvangst, na de herroeping, kwamen we tot de conclusie dat er sprake is van 100 % waardevermindering. De aanwezigheid van zand wijst erop dat ze niet alleen gepast zijn maar ook gebruikt. Het is niet het soort besmeuring dat schoongemaakt kan worden om de laarzen vervolgens alsnog als nieuw te verkopen. Ook zijn er beschadigingen aan de bovenkant van de neus aan beide laarzen. Dit kan niet het geval zijn bij alleen maar passen.

De commissie

Als een consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht dan mag hij de gekochte producten bekijken op de wijze zoals dat ook in een fysieke winkel zou gebeuren. Dat betekent dat de consument een product niet geheel in gebruik mag nemen. Als aan de producten beschadigingen zijn ontstaan, die slechts het gevolg kan zijn van verdergaand gebruik, dan mag de verkoper een waardevermindering in rekening brengen. De verkoper heeft duidelijke foto’s overlegd waardoor de schade aannemelijk is geworden. De klacht is ongegrond. De verkoper is niet gehouden om de verkoopprijs terug te betalen.

Mijn oordeel

Een uitspraak die nieuwe inzichten geeft. De commissie is het eens met de stelling van de verkoper dat de laarzen niet opnieuw als nieuw geleverd kunnen worden. En nu komt het: de commissie gaat mee in een waardevermindering van 100% omdat de verkoper handelt in nieuwe producten en niet in gebruikte producten. De verkoper heeft de keuze gegeven aan de consument om tegen vergoeding van de verzendkosten de laarzen opnieuw naar de consument te versturen echter dat wilde de consument niet. Dus blijft over: 100% waardevermindering!

Ank van Heeringen
Jurist Thuiswinkel.org

Wil je reageren op dit artikel of heb je zelf een vraag, stuur dan een mail naar ankvanheeringen@thuiswinkel.org