Twinkle | Digital Commerce

Bewuster retourneren met het Retourvignet

2022-06-22
1120630
  • 1:17

Verschillende onderzoeken over de jaren heen laten retourpercentages zien in Nederland van rond de 7%. In 2021 komt dat neer op bijna 26 miljoen retouren. De meeste retour gestuurde producten kunnen als nieuw verkocht worden. Gemiddeld ligt dat percentage op 72%, maar bij ruim de helft van de webwinkels tussen 95-99%. Met name kleding scoort hierin hoog. Bijna 9% van de retouren wordt als tweedehands of tweedekans opnieuw verkocht, bijvoorbeeld als alleen de verpakking gescheurd is. Verder wordt 7,5% gerecycled en gaat 6% terug naar de producent. Hoe zit het ook alweer met het herroepingsrecht?

Misbruik van het herroepingsrecht voorkomen

De regel is dat je een product mag testen op een manier zoals je ook in een fysieke winkel kunt doen. Wil je na het testen het product niet, dan heb je (in de meeste gevallen) 14 dagen de tijd om te herroepen. Helaas komt het voor dat consumenten producten gebruiken voor meer dan nodig is om te testen of ze het willen houden. Webwinkels mogen kosten in rekening brengen om producten je laten reinigen of in originele staat te herstellen. Maar het is soms lastig om te bewijzen dat de consument het product daadwerkelijk heeft gebruikt. Het Retourvignet is daar een antwoord op: als het label of de sticker verwijderd is, mag er een waardevermindering worden toegepast.

De eerste webwinkels zijn inmiddels van start gegaan met de pilot en er zijn hoge verwachtingen van de werking. Een van deelnemende webwinkels geeft aan 95% van het misbruik op deze manier te kunnen voorkomen. Daarnaast hopen we met het Retourvignet de bewustwording bij consumenten te vergoten om onnodig bestellen en retourneren te verminderen. Over enkele weken evalueren we de pilot.