Twinkle | Digital Commerce

Ondernemen met oog voor huidige en toekomstige generaties

2022-09-21
1120630
  • [nieuws]
  • 2:31

Eind juni was de eerste editie van de Thuiswinkel Table Talk. Tijdens de Table Talk, onder leiding van Marlene ten Ham en Twan Huys, vonden vier talkshow-gesprekken plaats waarin de huidige trends en ontwikkelingen werden besproken op het gebied van e-commerce.

Ondernemerschap: Hoe kunnen we succesvol blijven ondernemen?

In het talkshow-gesprek met Jacco Vonhof (voorzitter MKB Nederland), Focco Vijselaar (directeur-generaal Bedrijfsleven en Innovatie EZK), Jesse Weltevreden, Prof. Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam) en Hans Geels (Algemeen directeur Dille & Kamille) werd gesproken over het huidige ondernemingsklimaat. De tafeldeelnemers zien dat we een spannende tijd tegemoet gaan. Hoe zorgen we ervoor dat ondernemen leuk blijft?

Duurzaamheid: “Laat de dingen die we nodig hebben dan ook duurzaam zijn”

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de sector. De tafelgasten waren het erover eens dat we consumenten moeten opvoeden, dat de overheid en webshops consumenten moeten sturen in de meest duurzame richting en dat het verbeteren van de lastmile daarin het laaghangend fruit is.

Ed Nijpels (Bestuurder/ toezichthouder Sociaal-Economische Raad en voormalig voorzitter van Thuiswinkel.org) geeft aan dat het niet alleen aan de consument is om duurzamere keuzes te maken, maar dat het ook de regelgeving van de overheid en de verantwoordelijkheid van de ondernemer is. Ook Rob van den Dool (CEO Yumeko) en Jeremiah Albinus (CEO fonQ) vinden dat ondernemers hierin moeten sturen en duurzame producten moeten bieden. Zij kijken daarin naar de dingen die slimmer en duurzamer kunnen, maar ze kijken ook hoe de rest van de keten duurzamer kan.

Digitale transformatie: De klantvraag verschuift

De rondetafel over digitale transformatie richtte zich met name op verschuivende klantvraag. “Voor retailers draait het om ‘daar zijn waarde klant is’, of dat nu online, offline of in de metaverse is”, zegt Anouk Beeren (Directeur Cross Channel bij Intergamma). Cor Molenaar (professor aan de Erasmus Universiteit) ziet onder jongeren een verschuiving naar influencers, TikTok en platformen als zoekmachine. Google heeft een andere rol gekregen dan enkel als zoekmachine en ook tafelgast Martijn Bertisen (Countrymanager bij Google) ziet die verschuiving. De concurrentie en het speelveld zijn breder dan wat vaak in kaart wordt gebracht, meldt hij. Noor de Bruijn (CEO Vitaminstore) merkt niet alleen een verschuiving in concurrentie, maar ook een verschuiving in doelgroep en vraag.

Shopping in 2030: Alles komt samen in verantwoord ondernemen

De laatste tafel werd ingeleid met een korte uitleg over de twee scenario’s uit het Shopping in 2030-boek van ShoppingTomorrow. Kitty Koelemeijer (Hoogleraar Marketing aan de Nyenrode Business Universiteit) geeft aan dat er een grote rol ligt bij de overheid: komt er een level playing fi eld? Dat bepaalt welke kant we opgaan. “Consumenten vinden het belangrijk dat hun privacy beschermd wordt, maar geven dat ook net zo makkelijk op als er een groot genoeg voordeel voor ze te behalen is”, geeft Kitty Koelemeijer aan.

Martijn Snoep (bestuursvoorzitter ACM) vindt dat privacy altijd beschermd moet blijven. Hoe diep bedrijven soms kunnen kijken in de hoofden van hun klanten is voor de ACM wel een punt van zorgen. Hij roept de aanwezigen dan ook op om met ethisch besef om te gaan met al die persoonlijke informatie. Oscar Diele (CEO Flinders), vindt het belangrijk om na te denken waar de toegevoegde waarde van de verkoper ligt. Het begint bij een goed product en een goede prijs, maar waar ligt het onderscheidend vermogen?

Meer over de Table Talk vind je op www.thuiswinkel.org.