Twinkle | Digital Commerce

Picnic: ‘We breiden niet uit naar landen, maar naar steden’

2022-06-23
1000562
  • [nieuws]
  • 2:07

Online super Picnic breidde de afgelopen jaren zijn aanwezigheid in het buitenland fors uit. Zo startte het bedrijf in 2018 in Duitsland en vorig jaar nog in Frankrijk. Maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat het bedrijf heel die markten in de toekomst gaat bedienen.

Dat stelde medeoprichter Gerard Scheij van Picnic vandaag tijdens het congres Home Delivery World Europe 2022 in Amsterdam. Volgens Scheij, verantwoordelijk voor international business development bij de online super, ziet Picnic het niet zozeer als uitbreiden naar landen, maar naar losse steden die het beste bij de online super passen. ‘We breiden niet uit naar Frankrijk en Duitsland, maar naar Lille, Gladbach en onlangs nog Valenciennes. Het is voor ons belangrijk om te bepalen in welke steden we actief willen zijn. Een goed voorbeeld daarvan is Amersfoort, waar we in 2017 begonnen. Daar zijn we gestart omdat het een middelgrote stad is met veel gezinnen met kinderen.’

Daar zoekt Picnic ook naar bij het bepalen van nieuwe uitbreidingen. Volgens Scheij begon Picnic vrij vroeg in Duitsland, en was dat vooral een belangrijke les. ‘We gingen naar Duitsland toen we in slechts drie steden in Nederland actief waren. Maar we wilden leren en ontdekken of ons concept ook daar aansloeg. Maar kijk je bijvoorbeeld naar ons techplatform: dat was toen nog vrij klein. Het kostte ons veel moeite om daar te lanceren. Nu is het veel eenvoudiger om naar andere landen, zoals Frankrijk uit te breiden. Omdat we een platform hebben dat veel groter en meer geavanceerd is.’

Techplatform

Het techplatform is van groot belang voor Picnic, dat zich regelmatig als techbedrijf bestempelt in plaats van een online supermarkt. Door gebruik te maken van technologie, in combinatie met de doelgroep (gezinnen met jonge kinderen) kunnen de elektrische wagentjes veel meer leveringen doen dan andere bezorgbedrijven, vervolgt Scheij: ‘Voor ons is het moeilijker om naar de twaalfde verdieping in een flat in een drukke stad te gaan, dan een gezinswoning in een woonwijk. Wij doen gemiddeld 7 of 8 leveringen per uur, terwijl dat bij veel andere bedrijven gemiddeld 2 is.

Doordat het bedrijf dusdanig is op zoek is naar gelijkwaardige elementen in potentieel nieuwe steden, stuit Picnic op een opvallende statistiek, besluit Scheij: ‘Zowel in Nederland, Duitsland en Frankrijk is het aantal gemiddelde items per order precies hetzelfde. Je ziet natuurlijk wel verschillen in producten, vanwege verschillen in cultuur en omdat we met verschillende lokale bedrijven werken, maar het aantal items per order komt in alle aanwezige markten overeen.’