Twinkle | Digital Commerce

Gopuff stelt expansieplannen bij naar ‘bedachtzame groei’

2022-06-23
1000562
  • [interview]
  • 2:37

Na de lancering van Gopuff in het Verenigd Koninkrijk gaf ceo Yakir Gola aan ‘miljarden’ te gaan investeren in de uitbreiding in de rest van Europa. Inmiddels is de Amerikaanse flitsbezorger actief in drie Europese markten: Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk; plannen voor verdere uitbreiding lijken te zijn opgeschort. Tijdens het event Home Delivery World Europe in Amsterdam vragen we senior vice president Bryan Batista naar de status quo.

Gopuff is in Europa nu actief op drie markten. Wat zijn de plannen voor uitbreiding? Zijn die on hold gezet nu veel flitsbezorgers aan het bezuinigen zijn?

‘We zijn nog erg nieuw in Europa; in het Verenigd Koninkrijk zijn we pas zes maanden geleden gestart en in Frankrijk en Spanje nog recenter. Onze focus is momenteel om het zo goed mogelijk te doen in deze markten. Ik weet zeker dat er ruimte is voor uitbreiding, we zijn een global business en willen dat in de toekomst nog meer worden. Maar op het moment ligt voor ons de focus op het inrichten van de huidige markten. We willen daar een sterke ‘lokale buurt speler’ worden. Door precies te weten wat onze klanten willen en welke producten het meest bij hun behoeften aansluiten, op heel lokaal niveau.’

Spanje is één van jullie drie Europese markten. Gorillas trekt zich daar juist uit terug. Is spanje een moeilijke markt voor quick commerce?

‘Ik zie niet direct specifieke moeilijkheden in Spanje. Het is een markt die erg vergelijkbaar is met andere Europese markten. Heel anders dan de VS - we zien bijvoorbeeld meer een fresh food mix, er wordt relatief veel fruit en groenten besteld. Maar we zien geen noemenswaardige moeilijkheden. Het is een sterke markt en wij zien mogelijkheden om daar winstgevend te zijn.’

De verwachting is dat er de komende tijd overnames zullen plaatsvinden onder flitsbezorgers. Wordt dat jullie strategie om te groeien?

‘Zo zijn we gestart in het VK, waar we eind 2021 twee acquisities hebben gedaan, Dija en Fancy. Op die manier hebben we onze eerste stap binnen Europa kunnen zetten. We zien kansen voor zowel organische als niet-organische groei en we blijven openstaan voor alle mogelijkheden tot groei die op ons pad komen. Maar we willen op het moment vooral bedachtzaam (thoughtful) zijn in hoe we groeien.’

Hoe gaat dat in zijn werk?

‘Op dit punt leggen we onze focus op het begrijpen van de lokale klanten, het op maat maken van ons aanbod, zodat we in een zo goed mogelijke tijd het juiste aanbod kunnen leveren tegen de juiste prijs. En we zoeken daarbij goede partners. Een van de samenwerkingen die we zijn aangegaan is met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk. Dat is een sterke retail- en supply chain partner. We zijn aan het bekijken met hen hoe we hun beste productlijnen kunnen bezorgen bij onze klanten.’

Zijn samenwerkingen met supermarkten de toekomst van quick commerce?

‘We zijn erg tevreden over hoe de samenwerking met Morrisons tot nu toe gaat. Dus het is zeker interessant om de mogelijkheid tot andere samenwerkingen te verkennen, ook in andere markten.’