Twinkle | Digital Commerce

PostNL in 2020: Eén vijfde meer pakketten, winst schiet omhoog

2021-03-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

PostNL heeft een uitzonderlijk jaar achter de rug. Het post- en pakketbedrijf zag de omzet met 14 procent toenemen naar 3,2 miljard euro. Door de coronacrisis bezorgde het bedrijf 337 miljoen pakketten, een groei van 19 procent.

De vervoerder moest het afgelopen jaar alle zeilen bijzetten om de enorme vraag te kunnen verwerken. Geplande capaciteitsuitbreidingen werden naar voren gehaald, en zelfs toen bleek het bedrijf de drukte niet altijd aan te kunnen, met oplopende wachttijden voor webshops en consumenten als gevolg.

De drukte van het afgelopen jaar is goed terug te zien in de cijfers. Zo neemt het aandeel e-commerce gerelateerde omzet met 5 procent toe naar 57 procent. En schiet de winst omhoog van 4 miljoen in 2019 naar 213 miljoen het afgelopen jaar.

Ceo Herna Verhagen spreekt van een uitzonderlijk jaar: ‘Dankzij de enorme inzet van onze mensen en de veerkracht van onze bedrijfsactiviteiten konden we een essentiële rol in de samenleving vervullen.’ De directeur laat weten de digitale transformatie van het bedrijf te versnellen en te streven naar een versterking van de concurrentiepositie ‘door voort te bouwen op ons platform en door klant en consument te verbinden met eenvoudige en slimme digitale stappen om de klantbeleving te verbeteren.’

Voor 2021 verwacht PostNL een brutoresultaat tussen de 205 en 225 miljoen euro. In 2020 was dit 245 miljoen.