Twinkle | Digital Commerce

Ikea bergt catalogus definitief op

2020-12-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

Na zeventig jaar stopt Ikea definitief met de catalogus, zowel in papieren vorm als digitaal. Vorig jaar testte het bedrijf nog met een lagere oplage en digitale variant in Nederland.

Anderhalf jaar later heeft het Zweedse woonbedrijf dus besloten om definitief de stekker te trekken uit zijn catalogus, in alle markten. Reden: de markt verandert en het klantgedrag en mediagebruik ook. ‘De beslissing om afscheid te nemen van de catalogus gaat hand in hand met de digitale transformatie van Ikea’, aldus het bedrijf in een persbericht.

Ikea wijst daarbij op de online groei van het bedrijf. Zo steeg de online verkoop wereldwijd vorig jaar met 45 procent en werd de site meer bezocht. Daarnaast zet het bedrijf in op andere kanalen om klanten te bereiken, zoals nieuwe apps. Ikea noemt het afscheid ‘emotioneel’ en haalt enkele hoogtepunten aan. Zo werden in 2016 200 miljoen exemplaren verspreid in 69 verschillende versies, 32 talen en 50 markten. Dat jaar was het ‘het hoogtepunt van de catalogus’, aldus de keten.

Helemaal afscheid van de catalogus neemt Ikea overigens nog niet. In het najaar van 2021 volgt een ‘eerbetoon’, in de vorm van ‘een boek vol met Ikea wooninspiratie en kennis’.