Naar aanleiding van de sluiting van niet-essentiële winkels neemt bol.com maatregelen om de drukte te bolwerken.
De online shop verwacht dat consumenten nog meer online gaan winkelen in de toch al drukke feestdagenperiode. ‘Dit zorgt voor een extra grote druk op onze logistieke processen, die van onze verkooppartners en de bezorgdiensten waarmee we samenwerken. Ook voor ons is dit een uitzonderlijke situatie’, meldt de retailer in een persbericht.
Geen advertenties
De online shop heeft besloten om geen commerciële advertentiecampagnes meer te communiceren. Zowel op de radio, televisie en op social media zullen geen advertenties meer te zien of horen zijn. ‘Een deel van de advertentieruimte op radio en televisie die we al hadden ingekocht, geven we weg aan goede doelen’, aldus bol. Op het platform zelf worden ook geen promoties meer gedaan. Enkele weken geleden nam de retailer een soortgelijk besluit in België vanwege de drukte rondom Black Friday.
Prioriteit
Daarnaast geeft bol.com prioriteit aan corona-essentiële artikelen zoals handzeep, mondkapjes en babyartikelen. Daarna wordt voorrang gegeven aan het feestdagen-assortiment, zoals kerstcadeaus en -versiering. ‘Voor overig assortiment kan het daardoor voorkomen dat wij onze leverbelofte tijdelijk aanpassen of het assortiment tijdelijk offline zetten.’
Lokale winkeliers
Lokale fysieke winkeliers krijgen binnenkort een speciaal plekje op het platform van bol. Tijdens de sluiting van non-food winkels in België afgelopen november, werd het initiatief winkelindebuurt.bol.com gelanceerd om lokale winkeliers te ondersteunen. Het platform is van plan om dit initiatief ook zo snel mogelijk voor lokale Nederlandse winkeliers te lanceren.
Online drukte
Bol.com is niet de enige online retailer die de drukte maar amper aankan. Zo laat een woordvoerder van wehkamp aan Nu.nl weten meer online verkopen te verwachten: ‘Dat effect zagen we ook toen dit voorjaar de eerste maatregelen werden afgekondigd.’ Ook supermarkten hebben het druk met bestellingen. ‘Er was en is veel vraag naar het thuisbezorgen van de boodschappen, dus de bezorgmomenten lopen snel vol’, zegt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van Albert Heijn tegen RTLNieuws.
Dat eigen assortiment uitzetten, dat is toch niet meer in die grootorde als begin dit jaar. Bol.com wil ook niet met zijn voorraad blijven zitten. Dus hun grootste toppers zetten ze op levering morgen en de rest 90% zetten ze op veel latere levertermijn (ook bij LvB verkopers). Ze hebben de afgelopen weken de koopblok formule zitten tweaken dat ze zelf zo weinig mogelijk moeten verzenden, maar dat beïnvloed ook wel de LVB partners. Een artikel waar ik 39,99 euro voor vraag via LVB en levering vrijdag krijgt niet het koopblok, de concurrent vraagt 47,99 euro eigen verzending, levering donderdag. Bol.com vindt nu dat het aanbod van 47,99 euro in het koopblok moet. Onbegrijpelijk dit was vroeger geen waar. Vooraleer alle onbetrouwbare verkopers aangesproken zijn op hun niet gehaalde leverbeloftes is Kerst voorbij en de buit binnen.
Bol.com doe je commissie percentages omlaag wil je je verkooppartners behouden en Amazon voorblijven!