Twinkle | Digital Commerce

ING: 12% omzetgroei webshops in 2020

2019-12-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Bij pure webshops lijkt in 2020 12 procent omzetgroei haalbaar, bij multichannelers zelfs 20 procent. Dat is de verwachting die het ING Economisch Bureau uitspreekt.

De verwachte omzetgroei in de gehele Nederlandse detailhandel blijft net als in 2019 ook in 2020 3 procent. De sterkste groei van de omzet vindt online plaats.

De stijging van de omzet van (pure) webshops noteert met die 12 procent nog altijd dubbele cijfers. ING noemt e-commerce in non-food ‘een volwassen markt’. In categorieën als elektronica, speelgoed en fashion is online goed voor een marktaandeel van 30 tot 40 procent. De verwachte uitrol van Amazon.nl, de mogelijke uitbreiding van bol.com met mode en de activiteiten van Google Shopping Actions stimuleren de online omzet verder, zo verwacht ING.

Food

Food doet het met een omzetgroei van 2,5 procent iets beter dan non-food (plus 2 procent). Deze groei wordt vooral dankzij e-commerce gerealiseerd. Maar het marktaandeel blijft in vergelijking met non-food relatief klein. ING verwacht dat dit aandeel stijgt van zo'n 5 procent nu naar 10 procent in 2025. In online food zullen de drie grootste spelers, Albert Heijn, Jumbo en Picnic hun voorsprong op de rest van de markt vergroten door grote investeringen, aldus ING.

Voor veel non-food winkels geldt dat zij zelf ook vooral online groei realiseren. Dit heeft geleid tot een daling in het non-food winkelbestand in de periode 2010-2019 met 14 procent, dat zijn ruim 11.000 winkels minder.  ING bracht ook in kaart hoeveel webwinkels er zijn: bijna 41.000. Tien jaar geleden waren dat er 12.000.