Twinkle | Digital Commerce

Bol.com ziet handelsvolume met 65 procent stijgen

2020-08-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:59

De gevolgen van de coronacrisis zijn goed te merken in de tweede kwartaalcijfers van platform bol.com. Moederbedrijf Ahold Delhaize meldt dat er 65 procent meer werd verkocht op het platform. Het handelsvolume van verkooppartners steeg zelfs met 107 procent.

Die groei van de partners valt deels te verklaren doordat er in het tweede kwartaal van dit jaar zo’n 4.400 bij kwamen. De teller staat nu op zo’n 34.000 partners. Het is bekend dat Ahold Delhaize vrij terughoudend is met het delen van de cijfers van bol.com. Over exacte omzetcijfers worden geen uitspraken gedaan.

Wat nog wel duidelijk wordt over bol.com in het kwartaalbericht, is dat de geplande opening van de uitbreiding van het fulfilment center in Waalwijk eerder plaatsvindt dat eerst werd gedacht. Bij de start van die uitbreiding – zo’n anderhalf jaar geleden – werd nog uitgegaan van een opening ‘medio 2021’, maar volgens Ahold Delhaize opent de uitbreiding – die zorgt voor in totaal 100.000 vierkante meter aan grondoppervlakte – voor het einde van dit jaar.

Online prognose

Het online handelsvolume van Ahold Delhaize steeg in het tweede kwartaal in totaal met 77,6 procent. Het bedrijf verwacht dit jaar dat zijn e-commerce tak goed is voor 7 miljard euro aan handelsvolume. Het concern had dat eerst nog als doelstelling voor eind 2021 gesteld. In Q2 bedroeg het handelsvolume in Europa ruim 1,3 miljard. Daartoe behoren onder meer de verkoopcijfers van bol.com, Ah.nl en online omzet van Gall & Gall en Etos.

‘Toegenomen vraag naar online’

De totale omzet van Ahold Delhaize steeg met maar liefst 17,1 procent naar 19,1 miljard euro. De nettowinst werd ruim verdubbeld (107.6 procent) naar 693 miljoen euro. Vanwege de corona-pandemie stelt Ahold zijn prognoses voor dit jaar bij. Ceo Frans Muller: ‘We blijven ons aanpassen aan de veranderingen die we zien in het winkelgedrag en het gedrag van consumenten. Eén van deze veranderingen is de toegenomen vraag naar ons online aanbod. (…) Onze resultaten over het tweede kwartaal weerspiegelen een uitstekende operationele uitvoering door medewerkers tijdens de covid-19 crisis. Onze topprioriteiten blijven het beschermen en investeren in de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en klanten.’

Naar aanleiding van de presentatie van de kwartaalcijfers kwam topman Muller ook nog even terug op de vermeende interesse in Hema. Er gingen geruchten dat Ahold Delhaize een bod zou willen uitbrengen op de winkelketen, maar Muller stelt dat dit niet het geval is.