Twinkle | Digital Commerce

Jumbo: hogere bestel- en afhaalkosten bij meer filialen

2020-02-20
1000562
  • 1:09

Supermarkt Jumbo heeft de laatste tijd de bestel- en afhaalkosten bij zijn filialen verhoogd. Klanten betalen nu gemiddeld een euro meer.

Dat schrijft Distrifood. De supermarkt ziet zich genoodzaakt om de prijs te verhogen ‘om in lijn te blijven met de kosten en ook in de toekomst onze klanten online van boodschappen te voorzien.’ Overigens verhoogde Jumbo de bestel- en afhaalkosten eind vorig jaar al bij een deel van zijn filialen. Nu is dat dus landelijk doorgevoerd.

Flexibele bezorgkosten

De verhoging hoeft echter niet te betekenen dat alle klanten meer moeten gaan betalen voor online bestellingen, aangezien Jumbo flexibele bezorgkosten hanteert, stelt Jumbo aan Distrifood. ‘Daarbij kunnen klanten actieproducten toevoegen aan hun bestelling, waardoor bezorgkosten komen te vervallen. We blijven vasthouden aan de flexibele bezorgkosten en speciale aanbiedingen met “géén bestelkosten” zoals klanten die van ons gewend zijn.’

Jumbo’s cfo Ton van Veen liet eerder al weten dat het online boodschappenmodel wat hem betreft ‘economisch irrationeel’ is. Het boodschappen bezorgen zonder verzendkosten kan volgens hem financieel niet uit, en dus moet Jumbo wel meer verzendkosten rekenen. Ook gezien het toenemende aantal online shoppers. Om die groei te kunnen verwerken, begon Jumbo eind 2018 met het leveren van boodschappen vanuit eigen hubs. Voorheen werd dat nog alleen vanuit de Jumbo-filialen gedaan. Inmiddels beschikt de nummer 8 van de Twinkle100 al over meerdere van deze hubs, verspreid over heel Nederland.