Twinkle | Digital Commerce

Jumbo maakt Foodcoach breed beschikbaar

2020-01-29
1200800
  • 1:27

Jumbo gaat Foodcoach, een applicatie waar onder andere voetballers van PSV en renners uit Jumbo-Visma’s wielerploeg gebruik van maken, binnenkort openstellen.

Dat zei Colette Cloosterman-Van Eerd vandaag op de Webwinkel Vakdagen. Zij is Chief Commercial Officer van de nummer 8 van de Twinkle100. Het onlline aandeel in de omzet van het familiebedrijf bedraagt inmiddels 4 procent.

‘Deze toepassing is erop gericht klanten op gepersonaliseerde wijze te helpen met het maken van bewuste, verantwoorde en lekkere voedingskeuzes’, meldde Jumbo bij de introductie van de Foodcoach in 2018. 

'Hele mooie adviestool'

De toepassing werd als eerste gebruikt door voetballers van PSV. ‘Die kunnen nu wel wat peper gebruiken’, aldus Cloosterman-Van Eerd vanmiddag gekscherend. Inmiddels wordt de app ook gebruikt door wielrenners, schaatsers en hockeyers. Binnenkort kan heel Nederland de app gebruiken, zei ze. ‘Het is een hele mooie adviestool om producten te bestellen op het juiste moment. Precies wat je nodig hebt.’

Digitale roadmap

Cloosterman-Van Eerd, sinds een jaar bestuurder van Thuiswinkel.org, benoemde meer stappen op de digitale roadmap van Jumbo. Waaronder het vandaag gelanceerde loyaliteitsprogramma Jumbo Extra's (in 40 winkels, later dit jaar in alle 685), ‘relevante lijstjes’ voor bijvoorbeeld een verjaardag of barbecue en de uitbreiding van de test met maaltijdbezorging vanuit winkels; na Groningen startte een pilot in Amsterdam en Utrecht, in samenwerking met Thuisbezorgd.nl.

Daarnaast zal Jumbo ook online zijn entree maken in België, verklapte Cloosterman-Van Eerd ('Het komt eraan’) en gaat het nadrukkelijker werk maken van de zakelijke markt.

Geld verdienen met online boodschappen

In navolging van Jumbo’s financiële voorman Ton van Veen herhaalde de CCO vandaag dat het lastig is om geld te verdienen met online boodschappen. ‘Maar gelukkig zien we dat omnichannel-klanten betere klanten zijn. Je moet kijken naar het totaalplaatje. In de supermarkt rendeert het ene product ook beter dan het andere.’