Twinkle | Digital Commerce

Otto: 22% Nederlanders heeft last van bezorgschaamte

2019-12-18
1000562
  • 1:22

Volgens Otto schaamt 78 procent van de Nederlanders zich niet voor het laten bezorgen van pakketjes. De webshop voerde onder 1.227 Nederlanders een duurzaamheidsonderzoek uit en vroeg hen naar hun bestelgedrag.

Bijna 40 procent bestelt twee tot vijf pakketjes per maand en bijna 55 procent bestelt er één of minder. 52,5 procent van de 26- tot 35-jarigen ontvangt zo’n twee tot vijf pakketjes per maand.

Volgens Otto schamen de meeste Nederlanders (78 procent) zich niet voor het online bestellen en laten bezorgen van de pakketjes. Als naar leeftijd wordt gekeken, geven 26- tot 35-jarigen vaker aan zich te schamen dan andere leeftijdsgroepen, zo meldt Otto.

Noord-Brabant

Het e-commerce bedrijf keek ook naar het bestelgedrag per provincie. 53 procent van de groep die per maand vijf of meer pakketjes bestelt, woont in Noord-Brabant. Onder Zuid-Hollanders bevindt zich de grootste groep (22,1 procent) die één of minder pakketjes bestelt.

50 procent wil duurzamer shoppen

Otto vroeg aan de respondenten hoe kunnen webshops consumenten kunnen stimuleren om meer milieubewuste keuzes te maken. Bijna 50 procent zou wel duurzamer willen shoppen en geeft aan dat lagere prijzen hen zou stimuleren om bewuster te kopen. Daarnaast is er behoefte aan informatie die aangeeft welke producten, merken, producenten en winkels duurzaam zijn. Ook tips om duurzamer te kunnen leven zijn welkom. De helft van de ondervraagden is ervan overtuigd dat alle beetjes helpen om het milieu te verbeteren.

Duurzame bezorgoptie

Softwarebedrijf Paazl gaf vorige week aan dat uit hun onderzoek blijkt dat hoewel de meeste consumenten voor een duurzame bezorgoptie zou willen kiezen, ‘de grootste e-commerce bedrijven de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet te hebben gevonden.’