Twinkle | Digital Commerce

Groene bezorging geen optie bij gros Twinkle100-spelers

2019-12-11
1333750
  • 1:37

Veruit de meeste online topverkopers in Nederland bieden geen groene bezorgoptie; er is geen duurzame keuze voor webshoppers die als zodanig wordt gepresenteerd.

Dat staat in de ‘Paazl Delivery Index 2019’, waarvoor de Twinkle100 als basis is genomen.

‘Hoewel het merendeel van de consument bereid is te kiezen voor een duurzame bezorgoptie, zelfs als dat een langere levertijd betekent, lijken de grootste e-commerce bedrijven de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet te hebben gevonden’, stelt het softwarebedrijf uit Amsterdam.

Groene bezorging

In de top-100 van grote online verkopers in Nederland vond Paazl 8 bedrijven die een keuze bieden voor duurzame bezorging én webshoppers daar ook op wijzen (de criteria voor ‘groene bezorging’). Het gaat primair om aanbieders van levensmiddelen, waaronder supermarkten, die vaak tijdvaklevering bieden. Behalve op de prijs wijzen zij webshoppers op de duurzaamheid van bepaalde slots, zoals Albert Heijn dat bijvoorbeeld doet.

Afhalen geen optie bij 4 op de 10 Twinkle-spelers

Paazl becijferde ook dat zes op de tien topverkopers de optie bieden om een product direct naar een afhaalpunt te laten sturen. Bij 40 procent kan dat niet; daarbij moet een bezorgadres worden ingevoerd, ook al weten klanten bijvoorbeeld dat ze niet aanwezig zullen zijn om een pakje in ontvangst te kunnen nemen. Uit de peiling blijkt ook dat slechts de helft van de Twinkle100-spelers überhaupt een verwachte levertijd communiceert. Dat kan beter, aldus Paazl, dat webshoppers koppelt aan bezorgopties.

Gepersonaliseerde bezorgopties

Ceo Jan-Willem Roest laat optekenen: ‘Gepersonaliseerde bezorgopties zorgen voor een efficiënter bezorgproces en een positieve klantervaring: retailers hebben zo meer controle over het gehele proces en zijn niet meer afhankelijk van één bezorgdienst. Bovendien kun je hierop inspelen door de klant te vertellen welke impact elke optie heeft. Door hier transparanter over te zijn, kun je meer begrip verwachten en word je als merk meer gewaardeerd.’

Lees ook:
* PostNL-pakketje na eerste bezorgpoging direct naar afhaallocatie (16 oktober 2019)
* 81 procent Nederlanders wil niet betalen voor duurzame levering (17 september 2019)